treść serwisu

Sceny rodzajowe (XIX – 1. połowa XX wieku) Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
Scena rodzajowa w scenerii jesiennej przyrody. Na szerokiej alei, przed ogrodzeniem parku grupa zwierząt i pilnujących je dzieci. Po prawej stronie wóz zaprzężony w dwa konie, przy nim trzy osiodłane wierzchowce. Po lewej postacie wiejskich chłopców - przy ogrodzeniu dwaj starsi w krakowskich ubiorach - jeden oparty o słup, drugi siedzący na murku, grają w karty. Obok nich najmłodszy, kilkuletni trzyma na smyczy trzy psy myśliwskie. Na żerdziach płotu siedzą dwa

Wyjazd na polowanie

Wierusz-Kowalski, Alfred (1849-1915) (malarz)

1876

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena przedstawia huculskiego pasterza pilnującego owiec. Młody chłopak stoi prawym bokiem do widza i spogląda na stado. Ubrany jest w huculski strój: kraszanyci - spodnie z czerwonego sukna, zdobione na nogawkach na wysokości łydek pasem haftu, brązowy serdak na plecach, spod którego wystaje keptar - kożuchowy bezrękawnik. Twarz chłopca ledwie widoczna spod futrzanego nakrycia głowy. Opiera się na kiju. Biało-brązowe owce wypoczywają na brunatnej, zrytej kopytami ziemi. Pastwisko wygrodzone jest woryniami - charakterystycznymi dla Hucułów ogrodzeniami z długich, układanych poziomo żerdzi, na łączeniach wspieranych pionowymi słupkami. W tle widoczne są wysokie stogi siana, zarys drzew. Obraz utrzymany w brązach i ugrach z akcentami intensywnej czerwieni.

Hucuł z owcami

Sichulski, Kazimierz (1879-1942) (malarz)

1906

Muzeum Narodowe w Lublinie

Barwicki, Władysław (1865-1933) (malarz) Stachiewicz, Piotr (1858-1938) wg (malarz)

Scena z trylogii Henryka Sienkiewicza

Stachiewicz, Piotr

1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6710/ML - Scena satyryczna. Spoza ukazanego u dołu fragmentu gabloty widoczne 
częściowo głowy trzech mężczyzn o karykaturalnych rysach twarzy. Ich wzrok skierowany na umieszczoną w gablocie kartkę z rosyjskim napisem oraz wizerunek rosyjskiego orła. Formy uzyskane przez gęste, nakładające się punktowania, w karnacji twarzy dominuje czerwień, na jej tle wyraźnie wydobyte białka oczu i zęby. Gablota w tonacji brązu, rysunek form podkreślają błękitne kreski.

Siła przyzwyczajenia

Boguski, Henryk Jan Witold

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

Kompozycja w formie stojącego prostokąta. Konny orszak weselny na tle zimowego pejzażu. Na pierwszym planie drużba na koniu, z biczem w prawej ręce. Za nim jeźdzcy i wozy konne z gośćmi weselnymi.

Wesele krakowskie

Wierusz-Kowalski, Alfred

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1002/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca wieśniaków w lubelskich strojach ludowych. Na podstawie rysunku W. Gersona

Lublinianie

Imprimerie Lemercier

1800 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/665/ML - Humorystyczna scena rodzajowa przedstawiająca wycieczkę rodziny Chodowieckich do Buchholz. Wszyscy członkowie rodziny w strojach z epoki, skierowani w lewo. Pierwsza w orszaku podąża córka Susette z koszem wypełnionym pieczywem na lewym ramieniu, o prawe ramię wsparte widły, na których zawieszone pęta kiełbas i duży precel. Za nią jedzie na osiołku z lejcami i batem w dłoniach syn William. Do grzbietu zwierzęcia z obu stron przytroczone wiklinowe kosze, w których podróżuje dwoje innych dzieci - Heinrich i Henriette. Za nimi, na zadzie zwierzęcia siostrzeniec Chodowieckiego. Ostatnią grupę tworzą dwie kobiety - siostra Nanette i córka Jeanette niosące ciasto oraz wypełniony winem kosz. Obok nich, nieco z tyłu Kolbe - przyjaciel domu przygrywający na skrzypcach. Podłoże zarysowane delikatnymi kreskowaniami, ze schematycznie zaznaczoną roślinnością.

Pielgrzymka Chodowieckich do Francuskiego Lasku

Chodowiecki, Daniel Mikołaj

1775

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/46/ML - Scena rodzajowa na tle romantycznego pejzażu z zamkiem w głębi. Na pierwszym planie postać leżącego na skale mężczyzny o długich, ciemnych włosach i twarzą pokrytą zarostem. Ubrany w ściągniętą szerokim pasem kolczugę i buty z opasującymi łydki paskami.  Pprawą ręką obejmuje leżącą obok tarczę, w pobliżu porzucone miecz i przyłbica. Po prawej pochylona nad nim młoda dziewczyna, o długich, zebranych w warkocz włosach. Ubrana w długą suknię z dekoltem i bufiastymi rękawami. Prawa dłoń na czole leżącego, lewą trzyma dłoń mężczyzny. 
W głębi wzniesiony na skale malowniczy zamek o licznych okrągłych wieżach nakrytych 
stożkowymi hełmami. Po prawej ciemna plama skupiska wysmukłych świerków. Przedstawienie utrzymane w szerokiej gamie szarości. Operuje szeroką plamą wzmocnioną rysunkiem prowadzonym cienką, swobodną kreską. W partii postaci wprowadzony rysunek brązowym tuszem. sygn. p.d.: 1888 andriolli

Zbłąkany rycerz

Andriolli, Michał Elwiro

1888

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/7282/ML - Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca dwóch mężczyzn pchajacych wypełniony węglem wagon. Obaj zwróceni profilem w lewo, mocno pochyleni, w przyklęku. Wagon wypełniony dużymi bryłami węgla, za nim widoczy fragment arkadowej konstrukcji (mostu?) W tle widoczne zarysy architektury przemysłowej z dominującymi sylwetami kominów fabrycznych. Rysunek lawowany akwarelą , modelunek podkreslony kredką. Całość obwiedziona podkolorowaną ramką.

Kopalnia (Górnicy)

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1093/ML - Studium konia prowadzonego przez chłopca stajennego. Po lewej ukazany bokiem koń, w ruchu, z wysoko uniesioną prawą, przednią nogą i odchylonym do tyłu łbem. Przy jego boku biegnący mężczyzna ubrany w bryczesy, koszulę i pasiastą kamizelkę. W prawej, uniesionej 
ręce trzyma wodze. Po prawej, w głębi swobodny szkic tego samego motywu w nieco innym 
ujęciu. Formy wydobyte mocną, zdecydowaną kreską.

Chłopiec stajenny z koniem

Michałowski, Piotr

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1471/ML - Cztery konie w galopie na jasnym tle. Konie ukazane z lewego profilu, po dwa w dwóch rzędach. W prawej części ryciny koń o gniadej maści w uprzęży, z otwartym pyskiem. Za nim widoczny grzbiet o maści kasztanowej, fragment szkicu łba i piersi. W lewej części szkice dwóch koni, pierwszy siwy, drugi jasnokasztanowy ze spuszczonym łbem. Konie zbiegają z niewielkiego pagórka. Całość obrysowana cienką, czarną ramką i szarą szerszą z zewnątrz.

Czwórka w zaprzęgu

Michałowski, Piotr

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/2541/ML - Scena rodajowa. Przedstawienie dwóch koni ciągnących wóz, którego część widoczna przy prawej krawędzi kompozycji. Konie rzędem, ujęte profilem w lewo. Uchwycone w ruchu. Koń bezpośrednio zaprzęgnięty do wozu o jasnej maści oddanej za pomocą ugrowo - beżowych smug, drugi brązowo - brunatny z ceglasto - oranżowymi błyskami. Elementy uprzęży ożywiają plamy błękitu i fiolet. Pas podłoża i wóz w odcieniach brązów i ugrów. W tle niebo podbarwione delikatnie rozmytym błękitem.

Konie ciągnące wóz

Michałowski, Piotr

1844 — 1846

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1774/ML - Scena rodzajowa wybrażająca płynące łodzią postacie. Sylwetki ukazane na
 tle jasnej ściany z arkadowym otworem po prawej i małym, okratowanym okienkiem w górnej części kompozycji. W łodzi cztery postacie mężczyzn w obszernych szatach; na głowach turbany. Od strony dziobu siedzący, pochylony nad wiosłem, za nim stojący, odwrócony tyłem, unoszący wiosło. W części środkowej mężczyzna pochylający się nad spoczywającym w łodzi bezwładnym ciałem kobiety. Przy rufie postać siedząca. Przedstawienie w formie pospiesznego szkicu, lawowane akwarelą. Utrzymane w tonacji błękitów i zieleni.

Na dno Bosforu

Pawliszak, Wacław

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa. Na pierwszym planie, nad brzegiem rzeki czterech mężczyzn. Trzej zwróceni do siebie, w pozycji siedzącej, pogrążeni w rozmowie. Między nimi worek, który przytrzymuje ręką mężczyzna po lewej. Czwarty, stojący przy krawędzi kompozycji, nachyla się ku grupie, kierując wzrok w stronę worka. Siedzący ubrani w marynarki, stojący -  w białą koszulę i kamizelkę. Twarze pospolite, wręcz karykaturalne. W tle, na wodzie łódź z żaglem, wzdłuż drugiego brzegu pas bujnych zarośli, w oddali dwie smukłe wieże. Przedstawienie  zdominowane przez tony szarości, miejscami plamy przyszarzałego błękitu.

Scena rodzajowa

Kostrzewski, Franciszek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa. Przedstawienie pijanego mężczyzny, w średnim wieku, 3/4 w lewo, lekko pochylony do przodu. Sylwetka ucięta na wysokości kolan. W lewej, ugiętej w łokciu ręce trzyma pękatą butelkę, prawą chwyta drążek wystający z płotu, którego fragment z lewej, u dołu. Twarz szczupła, małe, podkrążone oczy, zadarty nos, usta rozciągnięte w uśmiechu. Krótkie, zwichrzone włosy wystają spod czapki z czworokątnym denkiem. Ubrany w długą, brunatno - brązową kapotę z klapkami, ściągniętą w pasie. W tle fragment zarośli. Przedstawienie prowadzone szerokimi, nakładającymi się plamami. Dominuje tonacja brązów i ugrów z akcentami błękitu i zieleni.

Pijak

Kostrzewski, Franciszek

1889

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centrum postać mężczyzny w średnim wieku. Ukazany 3/4 w prawo, nogi w rozkroku, ręce uniesione, zgięte w łokciach. W dłoniach duża, zielona butelka. Ubrany w długi, sięgający kostek, brązowy płaszcz i buty z cholewami. Twarz pociągła, oczy przymknięte, wypukłe powieki,  wystający, długi nos. Włosy półdługie, ciemne, na czubku głowy łysina częściowo zakryta opadającą na czoło grzywką. Z lewej strony, za postacią granatowa czapka z daszkiem. Tło zaznaczone delikatnymi plamami zieleni i granatu.

Mężczyzna z butelką

Kostrzewski, Franciszek

1892

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centrum postać mężczyzny, zwrócony profilem w lewo. Lekko pochylony do przodu. Włosy jasne, krótkie, oczy przymrużone, długi, wydatny nos, wystający podbródek. Ubrany w szarobrązową marynarkę, białą koszulę, pod szyją muszka. Spodnie jasnobeżowe, czarne, sznurowane buty ze spiczastymi czubami. W prawej dłoni trzyma cylinder, w lewej, uniesionej i zgiętej w łokciu bukiet kwiatów. Zza poły marynarki wystaje rulon gazety. U dołu, w pobliżu nóg zaznaczony szarą plamą cień.

Mężczyzna z bukietem kwiatowym

Kostrzewski, Franciszek

1892

Muzeum Narodowe w Lublinie

Przedstawienie niosącego sieć mężczyzny na tle szerokiego rozlewiska wody. Postać nieco na lewo od osi, lekko pochylona do przodu. Na głowie stożkowata czapka, ubrany w ubogi, obszarpany strój, złożony z długiego wierzchniego okrycia i spodni. Przez prawe ramię przewieszona  ukośnie duża torba. Nogi do kolan zanurzone w wodzie. W prawej, opuszczonej ręce trzyma drąg, lewą obejmuje konstrukcję niesionej z tyłu sieci. Sieć rozpięta na dwu skrzyżowanych, łukowato wygiętych tyczkach zajmuje prawy, górny róg. W tle pas wody z kępami trawiastych zarośli. Przedstawienie utrzymane w szaro - błękitnej tonacji z akcentami ugrów i brązów. Postać rybaka rozświetlają z prawej strony ceglasto-ugrowe plamy. Kształty i modelunek wewnętrzny podkreślone czarnymi kreskowaniami.

Rybak

Kędzierski, Apoloniusz

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/4255/ML - Scena rodzajowa. Na pierwszym planie postać zwożącego drewno mężczyzny, który prowadzi zaprzężony w jednego konia wóz. Przedstawiony na tle ciemnej zieleni lasu i zarysowanych w oddali pracujących w polu chłopów.  Ubrany w czworoboczną czapkę, ściągniętą paskiem koszulę i luźne spodnie. U boku przypięta do paska sakwa. W prawej, ugiętej w łokciu 
ręce trzyma bat, w lewej lejce. Za nim lekko pochylona sylwetka mężczyzny idącego obok widocznego fragmentarycznie z tyłu kolejnego wozu. Przedstawienie określone plamami rozwodnionej akwareli w tonacji ugrów, w oddali plama intensywnej zieleni lasu, miejscami refleksy bieli i żółcieni.
sygn. l.d.: A. Kędzierski 1922.

Zwózka drewna

Kędzierski, Apoloniusz

1922

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/4337/ML - Scena rodzajowa na tle meczetu. Na pierwszym planie dwóch siedzących mężczyzn, między nimi stos arbuzów. Kolejne trzy postacie męskie bardziej w głębi, w stojących pozach. Na dalszym planie, po obu stronach drogi, niskie, drewniane zabudowania. Między nimi wóz zaprzężony w cztery woły, na wozie stojący, wąsaty mężczyzna. W prawej części kompozycji mężczyzna trzymający dźwigającego ładunek osła.  W tle, na osi widoczny zarys meczetu otoczonego drzewami. Kompozycja ujęta w prostokotną ramkę.

Na przedmieściu

Filipowicz, Henryk

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/4338/ML - Scena figuralna na tle górskiego pejzażu. Na pierwszym planie wzniesienie. Przy jego zboczu trzech mężczyzn na koniach, z włóczniami w dłoniach. Jeden z nich usytuowany w centrum kompozycji, dwaj pozostali nieco w głębi, po prawej. W tle wysokie masywy górskie.

Pikieta Kurdów

Filipowicz, Henryk

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/4353/ML - Scena rodzajowa z przedstawieniem rodziny siedzącej przed chatą. Na pierwszym planie, lekko w lewo drewniana chata z otwartym wejściem. Przed nią sześć postaci w odświętnych strojach. Po lewej stronie drzwi grupa trzech osób, dwoje z nich - młodszych - siedzących na rozłożonej przed drzwiami wzorzystej macie, po lewej starsza kobieta z robótką w dłoniach. W otworze drzwiowym stojące dziecko, za nim wiklinowy kosz. Po prawej, na rogu chaty siedzące dwie kolejne osoby.  Obok chaty, na drodze dwóch zajętych rozmową mężczyzn. W głębi, za chatą i wzdłuż dwa kamieniste, porośnięte krzewami pagórki, w tle zamglone wzniesienia.

W dzień świąteczny. Chewsurja

Filipowicz, Henryk

1891

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa przedstawiająca młodego mężczyznę we wnętrzu. Ukazany w ruchu, przechylony na lewo, w wykroku. W lewej uniesionej do góry ręce trzyma kieliszek, prawa podniesiona do ust. Twarz o 

Vivat kawalerski stan

Andriolli, Michał Elwiro

1875

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/263/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca mężczyznę sprzedającego glinane naczynia. Mężczyzna w centrum kompozycji, ujęty w pozie stojącej, z przerzuconym przez ramiona sznurem, do którego przytwierdzone różnej wielkości dzbany. U jego stóp rozstawione naczynia - gliniane dzbany i misy. W tle fragment małomiasteczkowej architektury.

Garncarz

Bance, Charles

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 61 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd