treść serwisu

Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku) Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0

Wycinanka

nieznany

1912

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wycinanka

nieznany

1912

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz olejny na płótnie. Przedstawia scenę koronacji Matki Bożej: centralne miejsce zajmują 3 postaci. W środku klęcząca MB w błękitnej sukni, granatowym płaszczu, bladoróżowej chustce na głowie. Twarz okrągła, ciemne włosy, głowa zwrócona w prawo i pochylona. Ręka prawa na piersi, lewa – nisko, odchylona na bok. Po prawej stronie MB postać Chrystusa Zmartwychwstałego (z fragmentem krzyża w tle) w czerwonym płaszczu. Twarz owalna, ciemne włosy. Prawą ręką w górze podtrzymuje koronę nad głową MB. Po lewej stronie MB – postać Boga Ojca, w ciemnozielonej sukni i żółtym płaszczu. Twarz owalna, włosy, broda i wąsy przyprószone siwizną. Także prawą ręką podtrzymuje koronę nad głową MB. W lewej, wspartej na kolanie, trzyma berło. Korona ciemnobłękitna w złocistej ozdobnej oprawie. Nad nią błękitno-popielata gołębica w promienistej aureoli. Tło obrazu w górnej części żółte, natomiast na dole – ciemnobłękitne z obłokami, pod stopami Chrystusa i Boga Ojca. Na obrzeżach obrazu znaczne ubytki farby, a na całej powierzchni drobniejsze odpryski.

Konserwacja: 1985-1990; obraz rozpięty na nowym blejtramie w Pracowni Konserwacji Malarstwa Muzeum Lubelskiego

Koronacja Matki Boskiej (z feretronu)

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz olejny na płótnie, w ramach bejcowanych, przedstawia Św. Barbarę. Postać zakomponowana centralnie, w partii pasa tułów lekko skręcony. Twarz pucułowata o karnacji bladoróżowej, wyraźnych migdałowych oczach z brązowymi źrenicami. Cienkie łuki brwiowe łączą się z wąskim nosem rozszerzającym się ku dołowi. Czerwone małe usta. Brązowe falujące włosy, rozdzielone po środku, spływają ku dołowi na ramiona, odsłaniając lewe ucho z małym kolczykiem. Włosy zdobi 8 drobnych sznurków perełek zebranych po dwa, po obu stronach głowy; powyżej uszy i poniżej korony koloru żółtego ozdobionej 4 brązowymi paskami, zakończonej 5 równobocznymi trójkątami. Postać odziana jest w jasnogranatową suknię z bufiastymi rękawami, wykończonymi wąskimi mankietami, a w partii dekoltu przewiązaną środkiem. Na suknię nałożona granatowa tunika. Na prawym ramieniu zielona pelerynka, spod której  spływa czerwony płaszcz z brązowym podbiciem, zdobiony graficznym motywem żółtych kwiatów i spiralnych linii. Płaszcz spowija całą postać. Przerzucony przez lewe ramię, spływa ku dołowi. Prawa ręka ugięta w łokciu, uniesiona ku górze. W dłoni kielich koloru żółtego, z napisem IHS. Lewa dłoń oparta o rękojeść miecza. W tle, z prawej strony, okrągła dwuczęściowa budowla, przykryta cylindrycznym, czerwonym dachem. Tło obrazu czerwone, z lewem górnym fragmentem koloru żółtego. 

Konserwacja: 1985 r.

Święta Barbara (z feretronu)

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rzeźba w drewnie lipowym, niepolichromowana, przedstawiająca postać kobiety nachylonej nad dzieckiem, stojącym przy kolanach. Kobieta w chustce na głowie zawiązanej pod brodą, o twarzy trójkątnej, dużych oczach, wąskich ustach. Ubrana w bluzkę z długimi rękawami i serdak z zaznaczoną baskinką , w długiej spódnicy pokrytej stylizowanymi wielopłatkowymi kwiatami na gałązce. U dołu biegnie pasek w formie falistej linii. Kobieta obejmuje rękami dziecko, zwrócone do niej twarzą. Dziecko z włosami sięgającymi do szyi, zaznaczonymi rowkowanymi nacięciami – uczesane z przedziałkiem  pośrodku. W długiej sukience, ozdobionej falistymi liniami poziomymi u dołu i góry, pionowymi pośrodku.

Macierzyństwo

Mąka, Stanisława

1975

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/418/ML - Rzeźba przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego. Głowa okolona włosami pochylona w prawą stronę. Na głowie cierniowa korona. Nogi podgięte w kolanach. Wykonana w drewnie lipowym.

Chrystus Ukrzyżowany

Kwiatkowski, Józef

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/8062/1/ML - Kapliczka słupowa wykonana ręcznie siekierą i dłutami. Dębowy, profilowany ozdobnie słup w formie czterograniastej kolumny. Baza przy podstawie spróchniała, ma wgłębione narożniki. Żłobienia, głębokości 3,5 cm, uwypuklają płaszczyzny. Na przedniej ścianie wyryty napis: „Obrobił i postawił własnemi rencznie Jan Oliński dnia 17 marca 1933 r.”. Baza zakończona elementem o przekroju odwróconego trapezu wys. 17 cm i podstawie 26 cm, o zaokrąglonych dolnych narożnikach. Na nim trzon ozdobny czworograniasty, wys. 18 cm. Podstawa trzonu i głowica 4 esowatych żeberek, szerokości 12 cm. Na bocznych pełnych ściankach żeberek uproszony liść akantu. Na głowicach – kapliczka ażurowa. Kolumienki i szczyt brzozowe. Baza kolumny ma kształt graniastosłupa (wys. 12 cm, szer. 7 cm); trzon walcowaty (wys. 22 cm, szer. 8 cm), wybrzuszony, z pionowymi szerokimi rowkowaniami. Głowica (wys. 17 cm), utworzona z uproszczonych liści akantu i dwu złączonych w podstawy rozbieżnych wolut. Szczyt – tympanon ze śladami błękitnej polichromii, ozdobiony perliście małymi sześcianami o zaokrąglonych dolnych krawędziach. U szczytu drewniana kotara (lambrekin) z udrapowanych łukowatych żłobień, w środku ujęty prostą taśmą. Dach dwuspadowy, sosnowy o podciętych i podwiniętych krawędziach dolnych, pokryty blachą. Plecy i podstawa kapliczki – proste, sosnowe.

Kapliczka

Oliński, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wycinanka koloru czerwonego, przypominająca nałożone na siebie dwa krzyże; jeden o szerszych ramionach, drugi o ramionach płatkowych. Wokół wykończone ząbkami. W środku kompozycja z płatków i  strzałek, przypominająca kwiat.

Wycinanka

Słabczyńska, Anna

2011

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rzeźba drewniana przedstawiająca postać Chrystusa Frasobliwego. Wykonana z jednego kawałka drewna lipowego. Głowa wsparta na prawej dłoni, która opiera się na kolanie. Rzeźba polichromowana: włosy – czarne, podstawa – czarna,. Ciało – białe, perizonium – brązowe. Na podstawie z przodu wyryta data 1864 oraz IHS.

Chrystus Frasobliwy

nieznany

1864

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/7373/ML - Ołtarzyk składa się z 3 części: podstawy i 2 pięter. Oba piętra podzielone na 3 pola (środkowe 24 cm, boczne 13,5 cm) przez kolumny. Podstawa posiadająca wysuniętą część środkową, ozdobiona jest 4 krzyżami greckimi wpisanymi w gwiazdę złot. Podstawę flankują 2 małe ołtarzyki: prawe brak przedstawienia, po lewej Madonna – złota postać na owalnym srebrnym polu, z granatową aureolą, nad nią na granatowym tle – 4 złote gwiazdki. Prawy ołtarzyk nad brakującym przedstawieniem ma złotą gwiazdkę. Lewemu jej brak. Górne pole podstawy zdobią 2 kolumienki oraz złote guzy pomiędzy. 
I piętro w części środkowej, pomiędzy kolumnami z tympanonem z głową aniołka i klęczącymi aniołami na daszku, postać Chrystusa Ukrzyżowanego w kolorze srebrnym, wraz ze złotymi  inskrypcją i pionowymi ząbkami. Po bokach, symetrycznie, przedstawienia  św. Mikołaja w złotej czapce biskupiej, na owalnej podstawie, z jedną ręką uniesioną , a druga opuszczoną trzymającą rękojeść. Ponad stylizowany złoty ornament roślinny. Całość piętra flankowana ornamentem przypominającym liście akantu i ślimacznice. 
II piętro w częściach bocznych zamknięte jest spływami wolutowymi , na polach po złotej kolumience/sterczynie i gwieździe. W części środkowej oleodruk ze św. Józefem z Dzieciątkiem, w złotej ramce. Całość wieńczą postaci ornatów w kolorze srebrnym i złote niepełne spływy wolutowe ze ślimacznicą. 
Brak wielu elementów. Plecy ołtarzyka stanowi 6 deseczek o szer. 10,5 cm i grubości 1,2 cm.

Ołtarzyk

Kwiatkowski, Józef

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16790/ML - Rzeźba drewniana pełna polichromowana, przedstawiająca św. Katarzynę. Postać stojąca, ubrana w niebieską (wcześniej kolor ultramaryny) suknię, żłobioną  w fałdy, z białym wykończeniem przy szyi. Na wierzch, na prawe ramię, narzucony płaszcz/szal w kolorze jasnoróżowym. Prawa ręka opuszczona, trzyma miecz (obecnie samo ostrze koloru białego), lewa zgięta jest w łokciu – brak partii dłoni. Odsłonięte części ciała (stopy, dłonie, szyja, twarz) w kolorze jasnobrązowym; wcześniej prawdopodobnie beżowo-kremowe. Twarz owalna, brązowo-błękitne gałki oczne, usta różowe. Włosy brązowe, spływające fałdami do połowy pleców. Na głowie korona z 8 wierzchołkami, żłobiona, brązowa, uszlachetniona złotą farbą. 
Postać stoi na owalnej podstawie (22 x 19 cm), o wys. 3,5 cm, pomalowanej na brązowo (umbra), wcześniej – w szmaragdowej zieleni.

Święta Katarzyna

nieznany

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

Chrystus Frasobliwy

Kwiatkowski, Józef

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/342/ML - Chrystus Ukrzyżowany. Stan rzeźby zły. Brak rąk i stóp. Głowa pochylona w prawo. Rysy twarz wyraziste, ostre. Głowę oplata korona cierniowa spleciona z wypukłych wałeczków. Włosy okalają twarz i opadają na ramiona. Krótka bródka, podkreślona pionowymi żłobieniami okala brodę. Piersi wyodrębnione półkolistą linią. Zaakcentowana środkowa część brzucha. Perizonium stanowi prosty, krótki płat materiału, który jest związany na prawym biodrze na węzeł, a końce jego opadają luźno. Powierzchnię perizonium wypełnia rzeźbiony ornament. Nogi proste. Podkreślone mięśnie ud i łydek. Stopy złączone.

Chrystus Ukrzyżowany

Kwiatkowski, Józef

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/336/ML - Chrystus Ukrzyżowany. Stan rzeźby zły, brak rąk i stóp. Głowa lekko pochylona w prawo. Twarz o wyrazistych rysach. Na głowie korona cierniowa spleciona z wałeczków, luźno. Perizonium podkreślone łukowatymi żłobieniami. Z prawej strony płat materiału stanowiący perizonium - związany w fantazyjny węzeł. Nogi proste. Wyodrębnione uda, kolana i łydki. Stopy złączone.

Chrystus Ukrzyżowany

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/420/ML - Rzeźba wykonana techniką strugania i gładzenia z jednego kawałka drewna. Głowa lekko pochylona ku przodowi i w prawo. Perizonium schematyczne, twarz stylizowana, oczy zamknięte, na ustach widoczny smutek. Korona cierniowa zaznaczona wyraźnie - ciernie symboliczne - wgłębne iksy oraz kropki. Rzeźba niepolichromowana.

Chrystus Ukrzyżowany

nieznany

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/419/ML - Rzeźba pełna wykonana w drewnie przedstawiająca postać Matki Boskiej ze złożonymi do modlitwy rekami. Płaszcz i szata ułożone w równoległe pionowe fałdy. Polichromia koloru złotego.

Matka Boska

Gomiela, Mikołaj

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rzeźba w drewnie przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego na krzyżu. Polichromowany. Włosy i broda czarne, pozostałe części oliwkowe. U góry na krzyżu tabliczka z napisem „INRI”.

Krucyfiks

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/371/ML - Rzeźba w drewnie przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego na krzyżu sosnowym. Głowa w cierniowej koronie, schylona lekko w prawa stronę. Ciało nagie. Polichromowana, kolor brązowy. Ręce nieudolnie dorobione przez innego rzeźbiarza, z innego drewna.

Krucyfiks

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/367/ML - Rzeźba w glinie przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego. Głowa schylona lekko w prawa stronę. Ciało nagie. Nogi podkulone i przebite żelaznym gwoździem. Glina wypalona.

Chrystus Ukrzyżowany

Bień, Paweł

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/1073/ML - Technika batik. Podział podłużny na 2 części. Motyw krzyża z gałązek. Barwa tła brązowa, barwa motywu biała.

Pisanka

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/2096/ML - Pisanka z podziałem podłużnym na 4 części i poprzecznym na 2 części. Motyw swastyki. Barwa tła z wywaru z cebuli, motywu - biała.

Pisanka

Szacoń, Katarzyna

1939

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/5175/ML - Rzeźba drewniana przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego. Głowa lekko pochylona. Twarz potraktowana schematycznie. Korona cierniowa w postaci opaski zdobionej rytem ukośnych rombów. Ręce łukowato wygięte ku górze, słabo zaznaczona klatka piersiowa, biodra silnie wystające, nogi lekko zgięte w kolanach, stopy słabo zaznaczone. Drewno prawdopodobnie lipowe. Figurka pęknięta wzdłuż. Brak krzyża.

Chrystus Ukrzyżowany

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

nieznany (rzeźbiarz)

Chrystus Ukrzyżowany

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz malowana na odwrociu szkła, prostokątny w układzie pionowym, oprawiony w drewniana ramkę z deseczek sosnowych (szer. 4 cm), łączonych na wpust i kołeczki. Tło obrazu jasne, rozbielone popielate. Po środku namalowana 3 postaci św. Apolonii, z czarnym okonturowaniem wszystkich elementów szat i rysów. Twarz zwrócona w prawą stronę, otoczona żółtą aureolą. Rysunek oczu, brwi, nosa, ucha wykonany czarną kreską, jasne plamy na policzkach i w kącikach oczu, usta nie są widoczne. Włosy ciemne, półdługie opadające na lewe ramię. Suknia fałdowana koloru czerwonego z głębokim wycięciem V, sięgającym do pasa, pomalowanym na żółto z kwiatem pośrodku, wokół szyi szara obwódka. W talii ciemny, szeroki pas ze śladami złocenia. Rękawy do łokci, przy lewym żółta falbanka. W prawej dłoni ciemnozielona palma męczeństwa, w lewej – szczypce beżoworóżowe. Dolna partia sukni, poniżej talii, otoczona od tyłu szatą opadającą w dół, w kolorze ultramaryny, przewieszona przez zgięcie prawej ręki. Tło u góry obrazu, po obu stronach postaci, ozdobione jest symetrycznymi kwiatonami, złożonymi z kulistych kwiatów (po 3) czerwono-żółtych, rozdzielonych ciemnozielonymi owalnymi listkami.

Święta Apolonia

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 144 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd