Piotr Wielki, 1672-1725, car Rosji
XVIII-XIX w.
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Obraz przedstawia ewangelistę Łukasza. Świadome zastosowanie w kompozycji ostrego światła i prowadzenie jego snopu dla zwielokrotnienia efektów wizualnych i przesłania treściowego wskazuje na inspirację Caravaggiem. Kontemplujący obecność Bożą lekarz trwał na modlitwie i oddawał się spisywaniu dwóch natchnionych tekstów Nowego Testamentu: Ewangelii i Dziejów Apostolskich. Wiarygodnym pozostaje także wygląd, wiek, narzędzia, którymi św. Łukasz się posłużył, jak również to, że żadne słowo które się w nich znalazło nie jest dziełem przypadku. Głowa wołu w tle to jego atrybut.
Ulrich Loth urodził się prawdopodobnie w Monachium przed 1599 r. a od 1615 r. podjął naukę na dworze monachijskim u nadwornego malarza Petera Candida. Dzięki stypendium od księcia Maksymiliana I, odbył wyjazd studyjny do Włoch (1619-1623), gdzie przebywał głównie w Rzymie. Do Bawarii wrócił w 1624 r.
Po powrocie na dwór w Monachium Loth obficie korzystał z wrażeń i doświadczeń malarskich, które zebrał we Włoszech. W następnych dziesięcioleciach wielokrotnie wykorzystywał widziane tam kompozycje motywów i figur, realizując głównie tematy na zamówienie, podlegające ścisłym regułom wyznaczonym przez teologów katolickich. Częstokroć, wzorem Caravaggia, aranżował sceny obrazowe na nieokreślonym i pośrednio oświetlonym tle, dodawał jednak dodatkowe źródło światła, które łagodziło kontrasty. W palecie barw Lotha dominują ciepłe odcienie ziemi, podpatrzone w Rzymie u caravaggionistów z Utrechtu. W jego twórczości widoczny jest także wpływ Rubensa, którego znać mógł przede wszystkim z grafiki reprodukcyjnej, toteż są to odwołania gł. kompozycyjne. W dorobku Lotha znajduje się szeroka gama caravaggionowskich obrazów półpostaci, do której to grupy wypada zaliczyć obraz wilanowski. Czytelne są tu także echa inspiracji obrazami i szkicami Rubensa, który niejednokrotnie eksplorował temat brodatego mężczyzny w opończy, ujętego w udramatyzowanej pozie, z półprofilu.
Obraz prawdopodobnie z kolekcji Augusta i Aleksandry Potockich.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 103,5 cm, szerokość: 103,3; w ramie: 128,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XVIII-XIX w.
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
XVIII-XIX w.
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
XVIII-XIX w.
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna