treść serwisu

Chrzest Chrystusa

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z pejzażem, jednak po wnikliwszym wejrzeniu dostrzegamy, że obraz niesie przesłanie religijne. Brodzący po kolana w wodzie Jezus, w obecności dwóch aniołów i unoszącej się tuż nad Nim gołębicy – symbolu Ducha Świętego – przyjmuje „chrzest janowy”. W pobliżu są jeszcze inni, zajęci sobą ludzie, którzy w zdarzeniu nie uczestniczą. Obraz ten prezentuje rozpowszechniony wówczas w malarstwie ogólny trend, by postać ludzka stanowiła jedynie dopełnienie pejzażu, którym artysta posługiwał się do budowania nastroju sceny. I tak kamienisty brzeg rzeki czy monumentalny, skalny prześwit, porośnięty zielenią odsłaniający błękitne góry w tle, tworzy intymną przestrzeń dla zilustrowanego obrzędu.

Urodzony w Bolonii Grimaldi kształcił się początkowo w tamtejszej Akademii Carraccich, potem u Francesca Albaniego. W Rzymie, gdzie się przeniósł, zyskał uznanie i intratne zlecenia – został protegowanym (jako architekt) Pawła V, a następnie kolejnych papieży. Około 1648 roku został zaproszony do Francji przez kardynała Julesa Mazarina (następcy kardynała de Richelieu), ministra stanu, gdzie przez około dwóch lat wykonywał zlecenia jego i króla Ludwika XIV; m.in. malował freski w Luwrze. Po powrocie do Rzymu został dyrektorem Accademia di San Luca. Zmarł w Rzymie otoczony sławą artysty i podziwiany ze względu na swą działalność charytatywną.

Grimaldi podejmował różne tematy, w tym historyczne i portrety, lecz talent jego w pełni rozbłysnął w pejzażach. Malowane w charakterystyczny sposób, drobnymi i lekkimi pociągnięciami pędzla, mocnym kolorem z przemożną dominacją zieleni, cieszyły się dużym powodzeniem (seria jego krajobrazów zdobi np. Palazzo Colonna w Rzymie).

Idąc tym śladem Stanisław Kostka Potocki również zakupił serię obrazów mistrza, które dziś nadają charakter wnętrzom pałacu, m.in. służąc jako supraporty w Antykamerze Króla. Zakup ten udokumentowany jest w „Pamiętniku Interesów „(4 obrazy, niektóre przypisane pierwotnie innym autorom, przed 1798).

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Grimaldi Giovanni Francesco

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 115,0 cm, szerokość: 172,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

2. poł. XVII ?

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Bolonia, Rzym, Paryż, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1064

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Antykamera Króla

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd