Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
Niewielka, płytka ceramiczna miseczka o łukowato wygiętych ściankach i szerokiej, dość wysokiej stopce. Naczynie to dotrwało do naszych czasów w całości, ma jedynie niewielkie przetarcia i zadrapania. Czarne miska o bardzo prostym kształcie, niewielkich wymiarach i o niezbyt doskonałej dekoracji stemplowanej była najprawdopodobniej przedmiotem czysto użytkowym. Powstała najpewniej w regionie Kampanii (dzisiejsze tereny Południowych Włoch). Istniejące tam w starożytności greckie kolonie już od VII wieku p.n.e. importowały ceramikę helleńską. Później zaczęły produkować na własne potrzeby, wzorując się jednak na wyrobach przywożonych. W V w. p.n.e. wielu greckich rzemieślników przybyło do miast Wielkiej Grecji, także tych położonych w Południowej Italii (z powodu kryzysu ekonomicznego spowodowanego wojną peloponeską). To oni przyczynili się do szybszego rozwoju ceramiki na tych terenach. Takie pokryte w całości czarnym firnisem przedmioty, do jakich należy miseczka wilanowska, pojawiają się około połowy VI wieku, a już w II. połowie V wieku są już szeroko rozpowszechnione.
Jak powstało to starożytne naczynie? Najpierw wytoczono je na kole garncarskim, a po przeschnięciu dodano dekorację za pomocą stempli i innych narzędzi zostawiających ślad w jeszcze plastycznej glinie. Następnie powierzchnię miseczki pokryto firnisem, czyli delikatną, specjalnie przygotowaną i oczyszczoną glinką bogatą w żelazo. Jednak czarny kolor pojawiał się dopiero po wypale w piecu. Najpierw wypalano je w atmosferze z dostępem tlenu, a po osiągnięciu odpowiedniej temperatury odcinano jego dopływ (zamykając otwory pieca i być może dokładając mokrego drewna), dzięki czemu zawarte w wierzchniej glince tlenki żelaza ulegały redukcji i zmieniały kolor z czerwonego na czarny. Glinka ta także lekko się nadtapiała – nadając naczyniom charakterystyczny, satynowy połysk, który widoczny jest do dziś na wielu fragmentach miseczki.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czarnofirnisowanie
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna