treść serwisu

Sielanka

scena alegoryczna

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Około 1910 roku tendencje neoklasyczne w sztuce stawały się coraz silniejsze. Uwidoczniły się między innymi na łamach polsko-francuskiego czasopisma „Museion”, w którym Wacław Borowski pełnił funkcję kierownika artystycznego. Po pierwszowojennym azylu w Szwajcarii i zbrojnym udziale w konflikcie polsko-sowieckim malarz osiadł w 1922 roku w Warszawie. Wszedł wówczas w szeregi członków najpopularniejszego środowiska twórców propaństwowych – Stowarzyszenia Artystów Polskich „Rytm”. Łączenie propozycji modernistycznych z rodzimą etnografią oraz międzynarodowymi impulsami spod znaku rappel à l'ordre doskonale wpisało się w program ugrupowania i potrzeby reprezentacji młodego państwa. Borowski wziął udział w weneckich Biennale (1920, 1930, 1932) oraz paryskich Wystawach Międzynarodowych (1925, 1937). Tworzył także kulisy władzy i nowoczesną ikonografię codzienności, dekorując rządowe wnętrza i kreśląc wzory banknotów, druków akcydensowych oraz ilustracje najpopularniejszego polskiego podręcznika – Elementarza pióra Mariana Falskiego (1934). Wszędzie pojawiały się bukoliczne sceny rodzajowe, alegorie rodziny lub zawodów utrzymane w gobelinowo-freskowej kolorystyce w typie Sielanki ze zbiorów szczecińskich. Obraz wydaje się hymnem na cześć chłopięctwa: nagie małe dziecko, młodzika w luźnej koszulce oraz juniora w rubaszce i spodniach ukazano na tle „flamandzkiej” werdiury. Postaciom towarzyszą ptaki i baranek, stanowiące od czasów rzymskich nieodłączny element scen pasterskich. Zanurzenie w historii sztuki, znamionujące od dawna malarstwo Borowskiego, przybierało w okresie kryzysu ekonomicznego charakter eskapistyczny. Sięganie do wzorców starych mistrzów wyróżniało zwłaszcza środowisko warszawskie skupione wokół Szkoły Sztuk Pięknych (od 1932 roku Akademii Sztuk Pięknych). W latach 1927–1933 Borowski piastował stanowisko profesora w stołecznym Instytucie Sztuk Plastycznych – szkole półwyższej założonej przez artystów „Rytmu”, przygotowującej kandydatów do studiów akademickich.

Szymon Piotr Kubiak

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Borowski Wacław (1885–1954)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 138 cm, szerokość: 97 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1920 — 1939

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/491

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd