„We work to share digital collections in one place. We share knowledge about cultural heritage in a simple and understandable for everyone way. We give the possibility of creative and scientific use of the published resources.”
Zaczęło się od tego, że pięć muzeów: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Narodowe w Lublinie, Muzeum Narodowe w Szczecinie i Muzeum – Zamek w Łańcucie chciało poprawić dostęp do zasobów kultury, którymi się opiekują i udostępnić je w sieci w jednym, wspólnym miejscu. Wiele miesięcy później i dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich i środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu rozpoczęła się realizacja projektu pn. „www.muzeach”.
Tworzenie cyfrowych kolekcji nie byłoby jednak możliwe bez digitalizacji (dokumentacji obiektów w postaci cyfrowych odwzorowań) i ogromnych możliwości jakie dają współczesne techniki rejestracji obrazów. To właśnie na nich opierał się projekt. Skorzystaliśmy z 5 metod digitalizacji:
Fotografia dokumentacyjna
Fotografia gigapixelowa – stosowana najczęściej przy obrazach, pozwalająca oglądać je w bardzo dużym powiększeniu i dostrzegać szczegóły niezauważalne podczas zwykłego oglądania
Dokumentacja RTI (z ang. Reflectance Transformation Imaging) – umożliwia symulację oglądania danego obiektu ze zmianą oświetlenia – jest szczególnie atrakcyjna przy płaskich obiektach ze zróżnicowaną fakturą, bo to właśnie wypukłości powierzchni obiektu stają się dzięki tej technice lepiej widoczne
System informacji przestrzennej GIS (z ang. Geographics Information System) – pozwala na przypisanie do konkretnych punktów na mapie np. zdjęć zabytków i informacji o nich, a także danych archiwalnych czy dokumentacji technicznej
Dokumentacja 3D z wykorzystaniem technik fotogrametrii i skanowania światłem strukturalnym
Oprócz profesjonalnej dokumentacji wizualnej postawiliśmy też na zapewnienie bogatych w szczegóły i ciekawostki informacji o obiektach muzealnych i zapewnienie do nich materiałów edukacyjnych.
Choć cel projektu można ująć w jednym zdaniu, jego osiągnięcie nie byłoby możliwe bez zaangażowania i skoordynowanej pracy wielu osób! Zespół realizujący projekt składał się m. in. z historyków i konserwatorów sztuki, fotografów, specjalistów ds. zaawansowanych technik digitalizacji, edukatorów, programistów, projektantów, redaktorów i tłumaczy – łącznie kilkadziesiąt specjalistek i specjalistów z różnych części Polski! Ich ponad 3-letnia praca, dla której dodatkowym wyzwaniem okazała się pandemia, zorganizowana była wokół 10 zadań:
Administracja projektem i koordynacja działań
Digitalizacja i publikacja 2D muzealiów
Digitalizacja i publikacja zbiorów cyfrowych z wykorzystaniem zaawansowanych technik prezentacji 2D (Gigapixel i RTI)
Digitalizacja i publikacja zbiorów cyfrowych 3D z wykorzystaniem technik fotogrametrycznych i skanowania światłem strukturalnym
Dokumentacja i publikacja danych przestrzennych z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennych (GIS)
Budowa serwisu internetowego z multiwyszukiwarką cyfrowych zbiorów muzeów
Promocja
Rozwój infrastruktury – zakupy związane z rozwojem serwerowni, pracowni digitalizacyjnych, prace budowlane związane z adaptacją pomieszczeń
Szkolenia pracowników
Działania edukacyjne
Efektami tych złożonych prac możemy cieszyć się wszyscy, w jednym miejscu, bezpłatnie.
The project was co-financed by European Funds and by the Minister of Culture and National Heritage in Poland. It was implemented under the Operational Program Digital Poland for 2014-2020, Priority axis no. 2 „E-administration and open government", action no. 2.3 „Digital accessibility and usefulness of public sector information", sub-action no. 2.3.2 „Digital access to cultural resources. ".