treść serwisu

Roman Kramsztyk w historii rodzinnej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Roman Kramsztyk (1885–1942) na początku XX w. uczył się rysunku i malarstwa u znanych wówczas artystów Zofii Stankiewicz, Adolfa Edwarda Hersteina i Miłosza Kotarbińskiego. W latach 1903–1904 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Józefa Mehoffera, następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Ludwiga Hertericha (1904–1908). Od 1909 r. mieszkał w Paryżu (z przerwami, lata 1915–1924 spędził w Warszawie), gdzie zaliczano do międzynarodowego grona artystów, których sztukę określa się mianem „Ecole de Paris”; uczestniczył w polskim i francuskim życiu artystycznym, był m.in. współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Rytm” (1922).

Twórczość Kramsztyka była konsekwentna, w swoich poszukiwaniach malarskich koncentrował się na formie, kompozycji oraz zagadnieniach kolorystycznych, nigdy nie odszedł od realistycznego widzenia świata. Malarz nie tracił z oczu wartości plastycznych i kolorystycznych obrazu. Czerpiąc obficie z dawnej i współczesnej tradycji artystycznej, stworzył własny, rozpoznawalny styl, nadał swym dziełom osobisty ton.

Wybuch II wojny światowej zastał Kramsztyka w Polsce. Kiedy 15 listopada 1940 r. Niemcy zamknęli getto w Warszawie, malarz wraz z blisko 400 tys. Żydów znalazł się za murami rozdzielającymi miasto. Otaczający go w getcie świat żydowski był mu obcy, nie znał jidysz, który przeważał na ulicach, a jako chrześcijanin dla większości był odstępcą. Kramsztyk odmówił jednak ukrycia się po „stronie aryjskiej” i zdecydował się zostać w getcie. Ocalone rysunki z getta (m.in. „Stary Żyd z dziećmi”, ŻIH) są wstrząsającym dokumentem, w którym zostało zapisane ostateczne doświadczenie czasów zagłady, los polskich Żydów – nędza, głód, śmierć. Został zastrzelony 6 sierpnia 1942 podczas tzw. Wielkiej Akcji – wywożenia Żydów do niemieckiego nazistowskiego obozu zagłady Treblinka.

Renata Piątkowska

Obiekty

0
Ujęcie lica. Portret dziewczynki w niebieskiej sukience.

Portret Joanny Kramsztykówny

Portret dziewczynki

Kramsztyk, Roman

ca 1933

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico, Naklejony na karton rysunek przedstawiający akt siedzącej kobiety. Postać jest ukazana w całości, z prawej strony. Kobieta spogląda w prawo. Jej lewa noga jest zgięta w kolanie i przyciągnięta do brzucha. Prawą – wspiera się o ziemię. Sylwetka jest szczupła z niedużym brzuszkiem i pełnymi piersiami. Przewiązane opaską, lekko pofalowane włosy sięgają jej ramion. Twarz – narysowana schematycznie. Sylwetka jest przedstawiona dokładniej.

Akt kobiecy

rysunek

Kramsztyk, Roman

1920 — 1929

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico, Portret młodej kobiety ukazanej do ramion. Twarz skierowana w stronę widza. Ciemne oczy patrzą w prawo. Kobieta ma długą szyję i owalną twarz o delikatnych rysach. Jej wąskie usta nieznacznie się uśmiechają. Faliste włosy z przedziałkiem pośrodku głowy sięgają policzków. Brwi i włosy zostały narysowane czarną kredką. We włosach dodatkowo pojawia się rudawy połysk. Portretowana kobieta ma na sobie bluzkę lub sukienkę z okrągłym dekoltem.

Portret Ireny z Silbermintzów Kramsztykowej

rysunek

Kramsztyk, Roman

ca 1926

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico, Portret dziewczynki naklejony na karton wykonany w formie rysunku. Przedstawia górną połowę jej ciała. Dziecko jest lekko zwrócone w swoją prawą stronę. Ma na sobie sukienkę, fartuszek z pomponami i sweterek. Na głowie nosi czapeczkę, spod której wystaje grzywka. Dziewczynka ma okrągłą twarz o pulchnych policzkach. Oczy są duże i wyraziste. Twarz została narysowana z dużą dbałością o szczegóły. Ubiór – ukazany w sposób schematyczny.

Portret Joanny Kramsztykówny

rysunek

Kramsztyk, Roman

ca 1928

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 4 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd