
Figure of cult of dead
1901 — 1973
National Museum in Szczecin
Part of the collection: Stone figurines from West Africa
The seated human figure, carved in steatite, has a head decorated with numerous round recesses, while the whole body is covered with vertical and diagonal incisions. It is probably how scarification was marked. Scarification is a kind of decoration of the body by incising, scratching or burning the skin so that a lighter scar tissue forms in a given place (scar tattoo), from which a design is obtained. It has an aesthetic, social and ceremonial character. It often indicates an individual's background and membership in specific associations. Body scarification occurs among all groups in Sierra Leone. Its absence is often treated as being incomplete, indistinct. It is usually located on the neck, face, shoulders and chest. It was probably also practised in the 15th-16th centuries, the period from which pomda or pomta (singular pomdo) sculptures most probably originate. The Kissi ethnic group's pomda figurines are placed on the altars of ancestors and the dead. However, they are not the creations of their current users. One theory is that they were carved by unknown people who inhabited the territories of Liberia, Guinea and Sierra Leone in the past. They are now considered to be good luck figurines.Rzeźbiona w steatycie postać ludzka w pozycji siedzącej ma głowę ozdobionąo licznymi okrągłymi wgłębieniami, natomiast całe ciało pokrywają pionowe i ukośne nacięcia. W ten sposób prawdopodobnie zaznaczono skaryfikację. Skaryfikacja to rodzaj zdobienia ciała poprzez nacinanie, zadrapywanie lub wypalanie skóry tak, że w danym miejscu tworzy się jaśniejsza tkanka bliznowata (tatuaż bliznowy), z której otrzymuje się wzór. Ma charakter estetyczny, społeczny i obrzędowy. Często wskazuje na pochodzenia jednostki i jej przynależność do konkretnych stowarzyszeń. Skaryfikacja ciała występuje wśród wszystkich grup w Sierra Leone. Często jej brak traktuje się jak bycie niepełnym, niewyraźnym. Zazwyczaj umiejscowiona jest na szyi, twarzy, ramionach oraz na klatce piersiowej. Prawdopodobnie była również praktykowana w XV–XVI wieku, czyli w okresie, z którego najprawdopodobniej pochodzą rzeźby pomda lub pomta (liczba pojedyncza pomdo). Figurki pomda grupy etniczną Kissi stawiane są na ołtarzach przodków i zmarłych. Jednak nie są wytworami ich obecnych użytkowników. Jedna z teorii zakłada, że wyrzeźbił je nieznany lud, który w przeszłości zamieszkiwał tereny Liberii, Gwinei i Sierra Leone. Obecnie uważane są za figurki przynoszące szczęście.
Katarzyna Findlik-Gawron
Author / creator
Dimensions
cały obiekt: height: 13,4 cm, width: 5,6 cm
Object type
figure
Creation time / dating
Creation / finding place
Identification number
Location / status
unknown
1901 — 1973
National Museum in Szczecin
unknown
1901 — 1971
National Museum in Szczecin
unknown
1901 — 1967
National Museum in Szczecin
DISCOVER this TOPIC
Museum of King Jan III's Palace at Wilanów
DISCOVER this PATH
Educational path
0/500
We use cookies to make it easier for you to use our website and for statistical purposes. You can manage cookies by changing the settings of your web browser. More information in the Privacy Policy.
We use cookies to make it easier for you to use our website and for statistical purposes. You can manage cookies by changing the settings of your web browser. More information in the Privacy Policy.
Manage cookies:
This type of cookies is necessary for the website to function. You can change your browser settings to block them, but then the website will not work properly.
WYMAGANE
They are used to measure user engagement and generate statistics about the website to better understand how it is used. If you block this type of cookies, we will not be able to collect information about the use of the website and we will not be able to monitor its performance.