
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Pont Neuf (Nowy Most) to najstarszy istniejący most w Paryżu (1604 lub 1607) i pierwszy niezabudowany domami, łączący Luwr z opactwem Saint-Germain-des-Prés. Topografię miejsca nietrudno zidentyfikować – to panorama Paryża z Place de Pont Neuf na pierwszym planie, widoczna z wejścia na Place Dauphine. Zgromadzony tu tłum tworzy przekrój ówczesnego społeczeństwa stolicy. Widzimy konnych i wielmożów w karetach, wokół których tłoczą się przechodnie: żołnierze, zwykli spacerowicze, wędrowni kupcy, żebracy i kalecy; tu i ówdzie bawiące się dzieci i psy. Na osi kompozycji pomnik konny króla Henryka I; przy cokole ogrodzonym żelazną kratą alegorie czterech stron świata.
Na drugim planie, ograniczonym kompozycyjnie od dołu Pont Neuf a od góry drewnianym Pont Rouge, widok na zatłoczoną barkami i łodziami Sekwanę. Na lewym brzegu fragment Hôtel de Bourbon, za nim uliczka Autriche i dalej zespół zabudowań Luwru aż po Tour de Bois i Porte Neuve. Na prawym wielki budynek Hôtel de Nevers o wysokim dachu, z murem po obu stronach elewacji. Dalej zespół budynków z dominującą nad nimi słynną wieżą Nesle otoczoną ruderami.
Trzeci plan to majaczące za Pont Rouge wzgórza i szkicowy krajobraz z perspektywą meandrującej rzeki. Horyzont obniżony do nieco ponad jednej trzeciej, ponad nim na tle błękitu skłębione chmury o brzegach wyzłacanych słońcem. Całość utrzymana w monochromatycznej tonacji, z żywszymi akcentami kolorystycznymi.
Obraz obfituje w „smaczki” obyczajowe. Widzimy kobietę przebierającą dziecko, grających w karty, mówcę w czerwonym odzieniu (być może sztukmistrza) oraz mężczyznę odczytującego publicznie jakiś list lub odezwę. Jesteśmy też świadkami ostrej wymiany poglądów z użyciem szabel. Sekwana żyje. Kobiety piorą bieliznę przy użyciu kijanek na drewnianych łodziach, noszą pranie w wiklinowych koszach, prowadzą objuczone osły. Grupa kobiet z dziećmi przysłuchuje się muzykowaniu wędrownego grajka.
Małe sklepiki są właśnie rozstawiane (prawo wydane w 1640 r. przez Ludwika XIII zezwalało rozkładać je rankiem, lecz nakazywało zwijać wieczorem).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 100,0 cm, szerokość: 140,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.