Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Występuje w ścieżce edukacyjnej: W krainie liter
Sześcioboczna miedziana piasecznica na trzech okrągłych nóżkach. W górnej części naczynka umieszczono okrągłą, wklęsłą dziurkowaną blaszkę, którą obiega pas roślinnej wici z kwiatami peonii. Boki przedmiotu zdobią powtarzające się, przestylizowane wielobarwne ornamenty floralne z motywami kwiatu lotosu. Spód naczynka dekoruje owoc granatu.
We wnętrzu naczynia zachował się piasek, który wykorzystywano do osuszania atramentu, i zapobiegania w ten sposób rozmazywania się na świeżo zapisanego tekstu na papierze.
Pośród chińskiej emalii wyróżnia się trzy główne rodzaje: komórkową (cloisonné), żłobkową (champlevé) i malowaną. Emalie malowane w przeważającej mierze powstawały w Kantonie w prowincji Guangdong z przeznaczeniem na eksport. Ten typ emalii wykształcił się najpóźniej – w okresie panowania Kangxi (1662-1722) - najprawdopodobniej dzięki poznaniu techniki francuskiej malowanej emalii z Limoges. Emalie malowane powstawały poprzez pokrycie metalowej powierzchni, najczęściej miedzianej, cienką warstwą białej, nieprzeświecającej malatury i wypalenie jej. Na tak przygotowane tło nakładano pędzlem właściwą kolorową dekorację i naczynie powtórnie wypalano.
W kolekcji wilanowskiej zachował się zbiór różnorodnych przedmiotów z emalii kantońskiej. Trafiały do pałacu najpewniej w na przestrzeni XIX w. kupowane przez kolejnych właścicieli, ale również jako dar – o czym dowiadujemy się z zachowanych dokumentów archiwalnych. Niektóre przedmioty zdobiły dawne Pokoje Chińskie zaaranżowane przez Stanisława Kostkę Potockiego, których wyposażenie było uzupełniane przez kolejnych spadkobierców. Piasecznica stanowi komplet z tacką Wil.221 i dwoma kałamarzami – Wil.244 i Wil.245.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 7,0 cm, szerokość: 7,0 cm
Technika
emalia
Tworzywo / materiał
miedź
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna