treść serwisu

Bitwa

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Scena batalistyczna z tłumem walczących postaci wpisanych w elipsę. Kompozycja dynamiczna - walczący jeźdźcy ukazani w różnych ujęciach, poprzewracane konie, ranni, martwi, leżące na ziemi porzucone fragmenty uzbrojenia. W centrum, w głębi wyróżnia się jeździec na siwym koniu, wspinającym się na zadnich nogach, zwróconym w prawo. Z prawej strony, w oddali zarys uciekającej konnicy. W tle żółtawe niebo z chmurami. Na ziemi pola bitwy dominują tony ugrowe.

Nie udało się dotychczas zidentyfikować i umiejscowić przedstawionej bitwy.

Jej autor Francesco Giuseppe Casanova, młodszy brat słynnego Giacoma – poszukiwacza przygód a starszy Giovanniego – również malarz, był włoskim malarzem specjalizującym się w scenach batalistycznych. Początki jego drogi artystycznej były trudne (jego współpracy z Giovannim Antoniem Guardim i Antoniem Joli nie można zaliczyć do udanych). Wiatr w żagle począł łapać rozpoczynając studia u malarza batalisty, Francesca Simoniniego. W 1751, za radą swojego brata Giovanniego, wyjechał do Paryża i został uczniem Charlesa Parrocela, co zdaje się dobrym posunięciem. Po śmierci Parrocela wyjechał do Drezna i przez rok studiował przedstawienia scen bitewnych w „Galerii Elektorów Saksonii”. W 1758 wrócił do Paryża i rozpoczął działalność jako niezależny artysta. Sukces jednak dał na siebie długo czekać. Pierwsza wystawa okazała się porażką. W 1761 został członkiem nadzwyczajnym Académie Royale de peinture et de sculpture, a dwa lata później awansował na pełnoprawnego jej członka, co okazało się punktem zwrotnym jego kariery. Początkowa przychylność krytyki Denisa Diderota (choć później jego opinia ewoluowała wzwyż i wniż) przysporzyła mu zleceń od arystokracji i pozwoliła wyrobić renomę. Jego sława zatoczyła szeroki krąg, dotarła na dwór Katarzyny Wielkiej, która powierzyła mu zlecenie dla Ermitażu. Jego cztery słynne „obrazy katastroficzne”, zostały zakupione przez Jean-Benjamina de la Borde w imieniu króla Ludwika XV. W 1771 roku wystawił dwa duże płótna przedstawiające sceny z wojny trzydziestoletniej (bitwa pod Fryburgiem i bitwa pod Lens), które ugruntowały jego pozycję w świecie malarskim.

Obraz pochodzi z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, zakupiony w 1808 r.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Casanova Francesco Giuseppe

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 127,0 cm, szerokość: 188,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

2. poł. XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Londyn, Paryż, Drezno, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1835

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd