treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: jelenie

Obiekty

31
półwytwór liściaka - Ujęcie z boku; Krótki wiór w kształcie wydłużonego trójkąta, odbity miękkim tłukiem (prawdopodobnie z poroża) od większej bryły. Jego cechą charakterystyczną jest układ negatywów na stronie wierzchniej wskazujący, że zasadniczy kształt został uformowany jeszcze przed odbiciem. Jest to tzw. debitaż predefiniowany. Brakuje retuszu, który formowałby krótki trzonek. Ze względu na jego rozmiary prawdopodobnie miał służyć jako grot włóczni.

Półwytwór liściaka

kultura Bromme

11500 p.n.e. — 10800 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Diana i Akteon

szkoła włoska

XVII/XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Ogar. Posążek z brązu. Ogar ukazany został w wykroku do przodu przednią prawą łapą, ze spuszczonym łbem i wysuniętym językiem; w obroży ze smyczą przywiązaną do pnia drzewa. Podstawa imituje naturalne podłoże ziemi. Bok lewy

Ogar

Posążek

Mène, Pierre Jules

połowa XIX wieku

Muzeum – Zamek w Łańcucie

E/1323/ML - Technika batik. Podział poprzeczny na 2 nierówne części. Motyw zwierzęcy (koza, ptaszki) i roślinny. Barwa tła czarna, barwa motywu biała, żółta i ceglasta.

Pisanka

nieznany

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wycinanka wykonana z zielonego papieru - motyw - kogut.

Wycinanka

nieznany

1905 — 1915

Muzeum Narodowe w Lublinie

talerz - Ujęcie z boku. Wykonany z gliny o jasnym zabarwieniu i uformowany na kole garncarskim. Dno lekko wyodrębnione przechodzi płynnie w niewysoki korpus z wylewem o szerokim, wyraźnym kołnierzu. Dekorowany ręcznie bogatym motywem architektonicznym połączonym z ornamentem roślinnym. Dno w całości zdobione trójczęściową budowlą ( ratusz), w której środkowa - dużo wyższa część jest wieżą zwieńczoną wiatrowskazem. Wokół stylizowane drzewa. Kołnierz zdobiony naprzemiennie ułożonymi dwoma motywami kwiatowymi rozdzielonymi drobnymi gałązkami. szkliwo w tonacji szarej tylko na wewnętrznej powierzchni naczynia.

Talerz

nieznany

2. połowa XVIII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ujęcie 3/4, lustro komody opiera się na podpórce, tafla lustra z przebarwieniami otoczona czarną ramą bogato złoconą.

Lustro

nieznany

przed 1730

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

grzebień dwustronny - Ujęcie ze skosu z góry; Grzebień dwustronny trzywarstwowy z rzędem cieńszych, gęściej rozmieszczonych zębów u dołu i rzędem masywniejszych, w większych odstępach u góry. Boki grzebienia przypominają kształtem literę B. Część pracującą tworzy rząd 4 płytek z zębami na dwóch przeciwległych bokach. Po obu stronach płytek zębatych występują warstwy okładzin. Płytki zębate i okładziny scala 5 nitów ze stopu miedzi. Cztery z nich przechodzą przez środki każdej z zębatych płytek, a piąty, centralny, umiejscowiony został na styku płytek 2. i 3. Okładziny są prostokątne, o łukowatych przekrojach. Koniec jednej z nich ma mniejszą szerokość (wykonana prawdopodobnie z końcówki przygotowanego półwytworu). Na krawędziach okładzin widoczne są nacięcia powstałe przy wycinaniu zębów grzebienia. Brak ornamentacji. Dość dobrze zachowany, z niewielkimi ubytkami cieńszych zębów i drobnym ukruszeniem zakończenia jednej z płytek bocznych.

Grzebień dwustronny

nieznany

1176 — 1200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico

Drzewo

rysunek

Chmielewska, Iwona

2017

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

stolik ze złożonym blatem - strona prawa

Stolik myśliwski

nieznany

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Kielich - Flet zdobiony grawerowanym owalnym medalionem ze skaczącym jeleniem. Inne ujęcie.

Flet

Kielich

nieznany

1. połowa XVIII wieku

Muzeum – Zamek w Łańcucie

oprawa narzędzia krzemiennego - ujęcie z góry; Podłużna oprawa wykonana z lewej tyki jelenia szlachetnego (Cervus elaphus) z zachowaną różą, tworzącą część obuchową. W jednej trzeciej wysokości wykonano okrągły otwór, służący osadzeniu trzonka, o gładkich krawędziach, przecinający poprzecznie podłużną oś narzędzia. Tuleja częściowo połamana. Na powierzchni i krawędziach widoczne są liczne zniszczenia. Obecność zmiażdżeń i wyłamania na obuchu sugeruje użytkowanie oprawki także jako młotek.

Oprawa narzędzia krzemiennego

kultura Ertebølle

9600 p.n.e. — 4100 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

E/2792/ML - Kraciak lniany, tkany splotem prostym. Pasy: czerwone, zielone, grantowe i bordowe, poprzecinane białą kratką. Brzeg obrębiany ręcznie. Tkanina łączona.

Tkanina - kraciak

nieznany

1910 — 1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

Tkanina pasiak tkana, zszyta z 2 części. Osnowa lniana, wątek wełniany. Splot rypsowy. Wielobarwna. Kolory: pomarańczowy (szer. 0,4 cm), zielony (szer. 2,5 cm), pomarańczowy (szer. 0,4 cm), fioletowy (szer. 2,5 cm), jasny amarantowy (szer. 0,3 cm), ciemny amarantowy (szer. 2,5 cm), jasny amarantowy (szer. 0,3 cm), fioletowy (szer. 2,5 cm), pomarańczowy (szer. 0,4 cm), zielony (szer. 2,5 cm). Używano jej do nakrywania łóżek.

Tkanina - pasiak

nieznany

1920 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz malowana na odwrociu szkła, prostokątny w układzie pionowym, oprawiony w drewniana ramkę z deseczek sosnowych (szer. 4 cm), łączonych na wpust i kołeczki. Tło obrazu jasne, rozbielone popielate. Po środku namalowana 3 postaci św. Apolonii, z czarnym okonturowaniem wszystkich elementów szat i rysów. Twarz zwrócona w prawą stronę, otoczona żółtą aureolą. Rysunek oczu, brwi, nosa, ucha wykonany czarną kreską, jasne plamy na policzkach i w kącikach oczu, usta nie są widoczne. Włosy ciemne, półdługie opadające na lewe ramię. Suknia fałdowana koloru czerwonego z głębokim wycięciem V, sięgającym do pasa, pomalowanym na żółto z kwiatem pośrodku, wokół szyi szara obwódka. W talii ciemny, szeroki pas ze śladami złocenia. Rękawy do łokci, przy lewym żółta falbanka. W prawej dłoni ciemnozielona palma męczeństwa, w lewej – szczypce beżoworóżowe. Dolna partia sukni, poniżej talii, otoczona od tyłu szatą opadającą w dół, w kolorze ultramaryny, przewieszona przez zgięcie prawej ręki. Tło u góry obrazu, po obu stronach postaci, ozdobione jest symetrycznymi kwiatonami, złożonymi z kulistych kwiatów (po 3) czerwono-żółtych, rozdzielonych ciemnozielonymi owalnymi listkami.

Święta Apolonia

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

czapka, nakrycie głowy, ubiór - Ujęcie z boku. Kołpak z haftowaną dekoracją z motywem wici roślinnej, kwiatów i jeleni.

Kołpak

nieznany

około 1600

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Topór zdobiony - Ujęcie topora z przodu w poziomie. Topór wykonano ze zrzutki poroża jelenia. W grubszej części przedmiotu znajduje się wywiercony otwór na stylisko. Powierzchnia topora w dużej mierze pokryta jest zdobieniem, tzw. motywem oczkowym, skłądającym się z kółeczka z zaznaczonym środkiem. Znajduje się tu także znak przypominający dużą literę

Topór zdobiony

kultura nordyjska

około 900 p.n.e. — 550 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

laska szamańska ze Szczecina-Podjuch - ujęcie z tyłu; Ornamentowany przedmiot z poroża jelenia interpretowany jako laska szamańska. Inne możliwe (choć mało prawdopodobne) interpretacje to motyka lub oprawka ciosaka. Poroże (prawa tyka) pozyskane zostało z dorosłego, zdrowego samca zabitego późnym latem lub jesienią, o czym świadczą pozostałości czaszki zachowane przy róży. Oczniak i nadoczniak zostały obcięte, podobnie jak tyka. Zabytek ma niemal gładką powierzchnię (uperlenie zostało usunięte). Zabytek pokrywają serie linii połączonych z krótkimi, skośnymi kreskami (tzw. jednostronna jodełka). Jasna barwa jest efektem wysychania zabytku.

Laska szamańska ze Szczecina-Podjuch

kultura Ertebølle

9600 p.n.e. — 4100 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ostrze ornamentowane - ujęcie z przodu; Ostrze wykonane z kości śródstopia jelenia. Kość została rozbita wzdłuż dłuższej osi. Złamana powierzchnia formuje ostry szpic, zagładzony w trakcie produkcji narzędzia. Na zabytek, po dwóch stronach naturalnego wgłębienia kości, naniesiono dwie serie poprzecznych, lekko skośnych nacięć, mogących mieć znaczenie symboliczne lub magiczne. Przy wierzchołku zostały one częściowo wytarte na skutek użytkowania. Zabytek złamany i sklejony w części środkowej oraz przy wierzchołku, samego wierzchołka brak. Zabytek ma jednolitą barwę, co jest niezwykłe w przypadku tak wczesnych przedmiotów.

Ostrze ornamentowane

kultura Kongemose

9600 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

hak rybacki typu V - ujęcie z tyłu; Hak wykonano z poroża jelenia lub łosia, wykorzystując naturalną krzywiznę pomiędzy dwoma sąsiadującymi parostkami. Dolna część stanowiąca łuk haku jest ostro zakończona w typowy dla środkowego i późnego mezolitu. W górnej części trzonka znajduje się sercowate zgrubienie, służące do mocowania haku na lince. Ślady strugania widoczne są na powierzchni ostrza, gardzieli, na krawędziach łuku oraz zgrubieniu trzonka. powierzchnia zabytku pokryta jest niewielkimi plamkami margla. Na ostrzu haka znajdują się liczne zagładzenia i wyświecenia powierzchni powstałe na skutek używania. Pomarańczowo-brązowa barwa jest efektem długotrwałego zalegania w środowisku beztlenowym.

Hak rybacki typu V (Clark)

kultura Kongemose

7800 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ostrze kościane ornamentowane - ujęcie z góry; Ostrze wykonane z kości śródstopia jelenia poprzez ścięcie podłużnego jej fragmentu w połowie długości. Część pracująca ma kształt szpatułkowaty o zaokrąglonej, na skutek użytkowania, krawędzi. Przeciwległy koniec tworzy okrągłą w przekroju podstawę. Zabytek pokryty jest pojedynczym pasmem ornamentu, składającym się z dwóch serii nacięć, które przebiega wzdłuż krawędzi części pracującej ku podstawie. Podwójne pasma ukośnych nacięć miejscami nakładają się na siebie tworząc wzór kratki lub jodełki. Ornament jest zatarty przy części pracującej na skutek użytkowania. W efekcie długotrwałego przebywania w torfowisku kość zmieniła kolor na lekko pomarańczowy.

Ostrze kościane ornamentowane

kultura Ertebølle

9600 p.n.e. — 4100 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

topór z rękojeścią - ujęcie obiektu złożonego; Topór wykonany został z poroża dorosłego, zdrowego samca jelenia szlachetnego. Jego trzonek jest fragmentem parostka innego osobnika, prawdopodobnie bardzo starego i słabego. Oba elementy nie są obecnie scalone. Żaden z nich nie ma pozostałości róży. Na ostrzu oraz obuchu bez zachowanej róży widoczne są wygładzenia powierzchni i wyłamania kompakty wynikające z użytkowania toporka. Ślady użytkowania widnieją także na trzonku w części, gdzie stykał się z toporem. Powierzchnia obu elementów jest silnie zniszczona.

Topór z rękojeścią

kultura Kongemose

9600 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Motyka z poroża jelenia szlachetnego - ujęcie z boku; Motyka wykonana ze środkowej części tyki poroża bardzo młodego lub starego osobnika jelenia szlachetnego. Obuch uformowany przez pozostałości odciętej tyki i parostka. Długa część pracująca zakończona ostrzem uformowanym prostopadle do otworu na trzonek. Otwór na trzonek asymetryczny, nawiercany z dwóch stron wiertłami o różnej średnicy. Powierzchnia zabytku silnie wytarta i zagładzona, z licznymi wyłamaniami na obuchu i ostrzu będącymi efektem intensywnego użytkowania. Jasna barwa jest efektem wyschnięcia i braku konserwacji.

Motyka

kultura Kongemose

9600 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 31 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd