treść serwisu

Warkocz

obiekt artystyczny

Jest częścią kolekcji: Varia

Nota popularyzatorska

Warkocz to wariant (krótsza forma) jednego z ważniejszych dzieł w twórczości Krystyny Piotrowskiej – Warkoczyka, długiej liny wykonanej z naturalnych włosów ludzkich pozyskiwanych jako odpad z zakładu perukarskiego. Artystka zaczęła pleść Warkoczyk w 2009 r. i nieprzerwanie kontynuuje ten proces (Warkoczyk ma obecnie około 300 metrów). Warkocz jest motywem przewodnim innych jej prac – wątek włosów jest dla artystki z jednej strony symbolem życia i swobody kobiet, z drugiej – upokorzenia i dyscypliny. Włosy splecione w warkocz są wyrazem „grzeczności” dziewczynek i „ułożenia” kobiet w kontraście do rozpuszczonych, postrzeganych jako symbol intymności i seksualności. Ich brak u kobiet jest oznaką choroby, podporządkowania albo też buntu wobec konserwatywnych reguł. W czasie II wojny światowej „dobry wygląd”, czyli jasny kolor włosów, zgodnie z nazistowską ideą rasy aryjskiej mógł uratować życie. W obozach zagłady kobietom tuż przed zagnaniem do komory gazowej strzyżono głowy, by pozyskać włosy jako surowiec. W nazistowskich obozach koncentracyjnych i w sowieckich łagrach strzyżenie do skóry, uzasadniane potrzebami higieny, służyło odczłowieczaniu i odbieraniu godności więźniarkom i więźniom. Po II wojnie światowej goleniem głów kobiet, które były w osobistych związkach z Niemcami, było ich publicznym upokorzeniem. Te wątki możliwe są do odczytania w Warkoczu, który także pokazuje ambiwalencję symboliki włosów. Wywołują one skrajnie odmienne emocje: żywe włosy – troski i zachwytu, a odcięte, martwe – odrazy. Widok sterty obciętych pukli w obozach Zagłady jest jednym z najbardziej wstrząsających doświadczeń dla zwiedzających. Dlatego w Warkoczu, a także w innych pracach artystka miesza kolory włosów i ich faktury. Nie tylko Warkocz i Warkoczyk wykorzystują motyw włosów. Inne prace: wideo Jej włosy (2011), Dywan, obiekty z cyklu Poduszki, które były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych artystki. Ta wieloznaczna i wielowątkowa, a jednocześnie niezwykle reprezentatywna dla twórczości artystki praca jest niezwykle ważna dla zbiorów sztuki najnowszej muzeum. | Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Warkocz obiekt artystyczny

Autor / wytwórca

Piotrowska, Krystyna (1949-)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 5162 cm, szerokość: 2 cm

Rodzaj obiektu

praca wizualna

Technika

wyplatanie

Tworzywo / materiał

włosie

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

XXI wiek

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Numer identyfikacyjny

MPOLIN-M2205

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+