
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Varia
Warkocz to wariant (krótsza forma) jednego z ważniejszych dzieł w twórczości Krystyny Piotrowskiej – Warkoczyka, długiej liny wykonanej z naturalnych włosów ludzkich pozyskiwanych jako odpad z zakładu perukarskiego. Artystka zaczęła pleść Warkoczyk w 2009 r. i nieprzerwanie kontynuuje ten proces (Warkoczyk ma obecnie około 300 metrów). Warkocz jest motywem przewodnim innych jej prac – wątek włosów jest dla artystki z jednej strony symbolem życia i swobody kobiet, z drugiej – upokorzenia i dyscypliny. Włosy splecione w warkocz są wyrazem „grzeczności” dziewczynek i „ułożenia” kobiet w kontraście do rozpuszczonych, postrzeganych jako symbol intymności i seksualności. Ich brak u kobiet jest oznaką choroby, podporządkowania albo też buntu wobec konserwatywnych reguł. W czasie II wojny światowej „dobry wygląd”, czyli jasny kolor włosów, zgodnie z nazistowską ideą rasy aryjskiej mógł uratować życie. W obozach zagłady kobietom tuż przed zagnaniem do komory gazowej strzyżono głowy, by pozyskać włosy jako surowiec. W nazistowskich obozach koncentracyjnych i w sowieckich łagrach strzyżenie do skóry, uzasadniane potrzebami higieny, służyło odczłowieczaniu i odbieraniu godności więźniarkom i więźniom. Po II wojnie światowej goleniem głów kobiet, które były w osobistych związkach z Niemcami, było ich publicznym upokorzeniem. Te wątki możliwe są do odczytania w Warkoczu, który także pokazuje ambiwalencję symboliki włosów. Wywołują one skrajnie odmienne emocje: żywe włosy – troski i zachwytu, a odcięte, martwe – odrazy. Widok sterty obciętych pukli w obozach Zagłady jest jednym z najbardziej wstrząsających doświadczeń dla zwiedzających. Dlatego w Warkoczu, a także w innych pracach artystka miesza kolory włosów i ich faktury. Nie tylko Warkocz i Warkoczyk wykorzystują motyw włosów. Inne prace: wideo Jej włosy (2011), Dywan, obiekty z cyklu Poduszki, które były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych artystki. Ta wieloznaczna i wielowątkowa, a jednocześnie niezwykle reprezentatywna dla twórczości artystki praca jest niezwykle ważna dla zbiorów sztuki najnowszej muzeum. | Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5162 cm, szerokość: 2 cm
Rodzaj obiektu
praca wizualna
Technika
wyplatanie
Tworzywo / materiał
włosie
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1600 — 1625
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna