Stanisław Sierakowski
Fotografia
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Głęboka, okrągła misa na niskiej stopce, z delikatnie wywiniętą krawędzią wylewu. Ciemny kobalt dekoracji zewnętrznej naczynia został wzbogacony motywami kwiatowymi i rezerwami, czyli polami wyodrębnionymi krawędzią, wypełnionymi zdobieniami. Kobaltowe tło misy zdobią kwiaty chryzantemy i złote liście – częściowo starte, ze względu na stosunkowo nietrwałą technikę złocenia naszkliwnego. Rezerwy wypełniają motywy m.in. peonii i ukwieconych gałązek wiśni. Na dekorację wewnętrzną misy składają się trzy kompozycje kwiatowe – z chryzantemami, peoniami i wiśnią. Lustro naczynia wypełnia sceneria o charakterze pejzażowo-architektonicznym.
Misa z jej dekoracją jest typowym przykładem zdobienia nazywanego „Imari”, czyli porcelany wytwarzanej w Arita na wyspie Kiusiu. Określenie Imari pochodzi od nazwy portu, z którego wypływały statki z japońskimi wyrobami eksportowymi. Kolorystyka charakterystyczna dla porcelany typu Imari obejmowała podszkliwny kobalt i naszkliwną czerwień żelazową i złocenia. Wyroby dalekowschodnie były niezwykle cenione i pożądane w Europie, dlatego też od XVII wieku produkowano je z przeznaczeniem na rynek europejski.
W pierwszej połowie XIX wieku misa najpewniej zdobiła dawne Pokoje Chińskie zlokalizowane na pierwszym piętrze korpusu pałacu, zaprojektowane przez Stanisława Kostkę Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 11,5 cm, szerokość: 24,5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1950 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna