Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Porcelana miśnieńska
Porcelana europejska od czasu jej wynalezienia była wykorzystywana jako odpowiedni prezent dyplomatyczny. W 1745 roku na polecenie Augusta III wysłano do Rosji serwis, nazywany serwisem świętego Andrzeja, który uzupełniały także porcelanowe figurki do dekoracji stołu, przedstawiające muzy, greckich bogów oraz przedstawienia różnych narodowości i profesji. Delikatne wyroby przypadły do gustu carycy Elżbiecie i wkrótce władczyni złożyła w fabryce kilka zamówień, w tym na personifikacje czterech kontynentów. Od sierpnia 1745 roku do czerwca roku 1747 nad ich projektem pracował znakomity miśnieński modeler Johann Friedrich Eberlein, prawdopodobnie przy wsparciu innych miśnieńskich mistrzów, takich jak Johann Joachim Kaendler i Peter Reinicke. Niedługo później powstała także mniejsza wersja, obie cieszyły się popularnością, produkowano je wobec tego także później.
Wygląd personifikacji poszczególnych kontynentów, wraz z ich atrybutami i towarzyszącymi im zwierzętami zaczerpnięto w Miśni z wcześniejszych wzorców. Wiele zbieżności można znaleźć w pracach Martina de Vos czy słynnej „Ikonologii” Cesare Ripy. Miśnieńska Ameryka, zgodnie z tradycją, ubrana jest w spódnicę i nakrycie głowy z kolorowych piór. Wizerunek tego kontynentu jako postaci odzianej w pióra pojawił się już w XVI wieku, a przez kolejne dekady był powtarzany i w nieznacznym stopniu modyfikowany. Pierwszymi eksplorowanymi przez Europejczyków ternami Ameryki była jej środkowa i południowa część – stąd utrwalenie w jej przedstawieniach jej „tropikalnego” charakteru. Ameryka zasiada na krokodylu (w grafice pojawiały się także wersje z pancernikiem), na jej dłoni zasiada papuga, a w drugiej kobieta trzyma róg obfitości- symbol urodzajności jej ziem.
Figurki czterech kontynentów zostały najprawdopodobniej zakupione przez Aleksandra Potockiego w maju 1838 roku, co poświadczają zachowane dokumenty. W kolekcji wilanowskiej znajdują się także personifikacje Azji, Europy oraz drugą figurę Ameryki (Wil.858, Wil.859, Wil.860, Wil.2050).
Agnieszka Żuber
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 26,5 cm, szerokość: 30,0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
farby naszkliwne, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna