Lustro
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Stanowiący komplet z bliźniaczym Zwiastowaniem (Wil.5612) malowany na agacie obrazek jest nastrojowym portretem Świętej Rodziny. Maryja – w stroju identycznym jak w Zwiastowaniu – i św. Józef, w niebieskiej szacie, pochylają się nad leżącym w drewnianym żłóbku na białej tkaninie Dzieciątkiem. W tle dostrzegamy zarysy zwierząt. U góry unosi się anioł trzymający wstęgę z napisem: GLORIA IN ALTISSIMI […] IN TERRA PAX. Obu scenom towarzyszą uskrzydlone putta.
Na szczególną uwagę zasługuje podłoże obrazu – bogato żyłowany agat. Wybór ten jest nieprzypadkowy. Próby nadania większej trwałości malarstwu oraz uczynienia zeń godnego współzawodnika rzeźby w paragone sztuk stały się szczególnie popularne od lat 50. XVI w. Prym w tej twórczości wiodło rzymskie środowisko Taddea i Federica Zuccarich, a ton jej nadawał międzynarodowy manieryzm. Pierwsze wielkie malowidło wykonane w tej technice to wielka nastawa ołtarzowa z Narodzinami Dziewicy dla kaplicy Chigi w kościele Santa Maria del Popolo, namalowana na płycie z łupku przez Sebastiano Lucianiego, zwanego Sebastiano del Piombo, który był z pochodzenia Wenecjaninem, a następnie przeniósł się do Rzymu. W wieku XVII coraz częściej sięgano po kamienie półszlachetne.
Malarstwo tego typu docenił także Stanisław Kostka Potocki – w Muzeum przechowywane są dwa obrazy na trawertynie, zakupione przez niego przed rokiem 1798: Ucieczka do Egiptu i Ostatnia Wieczerza.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 24,0 cm, szerokość: 19,3 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
tempera
Tworzywo / materiał
agat
Czas powstania / datowanie
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1251 — 1300
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1401 — 1600
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna