"Portret Kobiety" ("Portret Mary Grey Miller")
Obraz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowa czarka na niskiej stopie, dekorowana w typie famille rose. Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735).
Zewnętrzną powierzchnię czarki zdobi kompozycja wykonana naszkliwnymi, wielobarwnymi farbami. Przedstawia wyrastającą tuż obok skały ukwieconą gałązkę peonii pośród innej roślinności. Kwitnąca peonia jest bardzo częstym motywem dekoracyjnym w sztuce chińskiej. Uważana za królową kwiatów, symbolizuje m.in. dobrobyt i szczęście.
Brak historycznych oznaczeń na obiekcie i charakterystycznej, wyróżniającej się dekoracji utrudnia jednoznaczne powiązanie tego przedmiotu z zapisami w dawnych inwentarzach rezydencji wilanowskiej. Przypuszczalnie czarka stanowiła element wyposażenia dawnych Pokojów Chińskich zlokalizowanych na piętrze korpusu pałacu, zaprojektowanych i zaaranżowanych przez Stanisława Kostkę Potockiego, z wystrojem uzupełnianym również przez jego potomnych.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4,2 cm, szerokość: 8,0 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna