
August II Sas
Portret
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Supermocne
Obraz z kolekcji Lubomirskich, dawnych właścicieli Łańcuta i zamku, zakupiony najprawdopodobniej przez księżnę marszałkową Izabelę Lubomirską to autoportret włoskiej malarki żyjącej na przełomie XVI i XVII w Sophonisby Anguissola (ur ok. 1532 r, zm. w 1625 r), przedstawicielki renesansu. Pochodziła z rodziny arystokratycznej acz zubożałej, miała liczne rodzeństwo. Ojciec – Amilcare - wspierał ją w rozwoju talentu i wysłał na naukę do Bernardina Campi, a potem do Bernardina Gattiego. Jej pierwszym menedżerem był ojciec, który wysłał jeden ze szkiców jej autorstwa do Michała Anioła, a ten wyraził się bardzo pochlebnie o jej zdolnościach. W 1559 r została zaproszona przez króla Filipa II na dwór hiszpański w charakterze damy dworu infantki Elżbiety, gdyż jako pochodząca ze szlacheckiego rodu nie mogła pełnić roli nadwornej malarki. Zaprzyjaźniła się z rodziną królewską, po śmierci infantki zajęła się wychowywaniem jej dzieci, którym też udzielała lekcji malarstwa. Przez 14 spędzonych w Madrycie lat powstały liczne portrety członków rodziny królewskiej. Były to najlepsze lata jej życia. Po powrocie do Włoch wyszła za mąż, ale niestety kilka lat później mąż zmarł, a malarka została osamotniona (nie mieli z mężem dzieci). Dopiero powtórne jej małżeństwo z genueńskim patrycjuszem przyniosło jej szczęście. Ostatnie lata życia spędziła z mężem w Palermo. Pod koniec życia straciła wzrok (dożyła 92 lat), na rok przed śmiercią odwiedził ją Antoon van Dyck, który był jej ostatnim uczniem. Łańcucki Autoportret przy sztalugach, pochodzący z 1554 r jest jednym z dwóch jej obrazów znajdujących się w polskich zbiorach – drugi to „Gra w szachy”, własność Muzeum Narodowego w Poznaniu. Sophonisba była niejako fenomenem swoich czasów, kiedy kobiecie – malarce udało się osiągnąć europejską sławę. Obraz często bierze udział w wystawach organizowanych na całym świecie.
Bożena Rybkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno, płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
1. ćwierć XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Grassi, Józef Maria
2. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.