Stephanie, Łańcut
Fotografia
koniec XIX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Temat obrazu Odpoczynek Diany należał do ulubionych w sztuce barokowej, zwłaszcza w kręgach sztuki flamandzkiej; dawał artyście możliwość zaprezentowania swojego kunsztu w realistycznym przedstawieniu upolowanej dzikiej zwierzyny, jak również urody roznegliżowanych nimf.
Na obrazie van Balena postać Diany ukazana jest w samym centrum obrazu, pod drzewami. Jej łuk i kołczan zawieszone są na drzewie. Dwie nimfy z prawej pomagają jej zdjąć szaty wierzchnie i sandały. Dalej dwie inne niosą zabitego kozła. Z lewej trzy stoją zajęte pogawędką; jedna z nich trzyma włócznię swej władczyni, a druga psy na smyczy. Na ziemi leżą dwie trąbki myśliwskie. W głębi grupa dziewcząt zajętych układaniem trofeów, m.in. dwie zdejmują z osła martwe zwierzę. Z prawej kilka nimf kąpie się w rzece. Pierwszy plan przeznaczony jest na ukazanie całego bogactwa trofeów zdobytych na polowaniu oraz z lewej odpoczywającej sfory psów. Malarz mistrzowsko przedstawił zabite zwierzęta, ich swoiste piękno. Całość sprawia wrażenie pogodnej sceny rodzajowej, ale uważny widz w powykręcanych ciałach zwierząt zobaczy ciemną stronę tego pozornie pogodnego obrazu.
W twórczości Balena pokrewne sposobem malowania i budowaniem wielopostaciowej kompozycji są dwa malowidła znajdujące się w Musée des Beaux-Arts w Valenciennes: Porwanie Europy oraz Cztery żywioły. Obydwa, wykonane olejem na desce, mają zbliżone rozmiary: pierwszy 49,5 x 74 cm, drugi 52 x 72 cm.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49,0 cm, szerokość: 78,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
koniec XIX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna