treść serwisu

Kroczący

rzeźba

Jest częścią kolekcji: Świat Teodora Boka

Nota popularyzatorska

Od lat 90. XX w. w grafikach, rysunkach i rzeźbach Teodora Boka odnajdujemy inspiracje sztuką prymitywną, klasyką nowoczesnej awangardy, ale i sztuką codzienności. Artysta tworzył wielkoformatowe figury konstruowane z różnej wielkości i kształtu drewnianych części. Mimo użycia tak nieoczekiwanych komponentów w figurze bez kłopotów rozpoznajemy postać kroczącego mężczyzny. Słusznie nasuwa się skojarzenie z twórczością włoskiego rzeźbiarza Alberta Giacomettiego, którego dzieła Bok podziwiał w leżącym opodal Kopenhagi Muzeum Sztuki Współczesnej Louisiana (zob. list do Ewy Kuryluk wysłany 2 lipca 1973 r.). Rzeźbom Boka mimo pozornie konstrukcyjno-mechanistycznego podejścia, nie brakuje jednak wyrazu, co widać także w tej pracy. Głowa wykonana z jednego kawałka drewna, bez oczu i ust, z nosem sugerowanym przez krótki, okrągły kawałek drewna wmontowany w kwadratowy otwór, podobnie jak gruszkowy tułów – z widocznymi na całej powierzchni różnego kształtu elementami sugerującymi wypustki, kończyny i penisa, pełne są energii, mocy maszyn, ale i ludzkiej kruchości. Zaś ciężkie, grubo ciosane saboty na nogach przywołują figurę mitycznego wędrowca.


Renata Piątkowska 

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Bok, Teodor (1947-2007)

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

skręcanie, klejenie, łączenie, wycinanie

Tworzywo / materiał

płyta pilśniowa, farba / lakier, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

2000 — 2007

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kopenhaga (Dania)

Właściciel

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Numer identyfikacyjny

MPOLIN-M44

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd