Brzeg Dunajca w Sromowcach
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Michał Rouba urodził się w Wilnie w rodzinie o tradycjach patriotycznych. Ojciec malarza był badaczem spuścizny Adama Mickiewicza, dziennikarzem i regionalistą. Utrzymywał kontakty z ważnymi postaciami nauki i sztuki. Wczesne próby plastyczne syna oceniali Mikołaj Čiurlionis i Ferdynand Ruszczyc. Potwierdzony talent rozwijał w akademii krakowskiej i na Uniwersytecie Stefana Batorego. Artysta pozostał wierny miejscu urodzenia – Wilnu, gdzie pracował do śmierci w 1941 roku. W dwudziestoleciu międzywojennym uczestniczył w licznych przedsięwzięciach artystycznych. Z Ludomirem Slendzińskim założył Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków, ugrupowanie propagujące tak zwany nowy klasycyzm. Kierował nim w latach 30., uczył rysunku w szkołach wileńskich. Regularnie wystawiał w kraju, za granicą, wielokrotnie zdobywał nagrody.
Malarstwo Rouby jest zjawiskiem oryginalnym na gruncie sztuki polskiej, choć ogranicza się do pejzaży, spójnych tematycznie i stylistycznie. Kwintesencją twórczości jest cykl około dwudziestu widoków z Wilna i okolic z lat 1929–1933. Zalicza się do niego też Pejzaż wileński. Cykl prezentuje nietypowy obraz miasta złożony z widoków ubogich dzielnic, starych zaułków, skromnych domków, sklepików i smutnych podwórek. Na płótnach artysty zamieniają się w odrealnioną, senną rzeczywistość. Przeważają opustoszałe fragmenty miasta, w których rzadko zjawiają się ludzie. Miasto i jego pojedynczy mieszkańcy, ukazani przy pomocy uproszczonych, klarownych form, sprawiają wrażenie zawieszonych w czasie i przestrzeni. Malarz pragnął uchronić od zapomnienia odchodzący w dobie industrialnych przemian swój umiłowany świat. Wilno na obrazach Rouby staje się romantyczną, bajkową krainą, przypominającą świat widziany oczyma dziecka. Malarz stwarzał to wyobrażenie, posługując się przemyślaną kompozycją, syntezą elementów przedstawieniowych konsekwentnie pozbawianych szczegółów i specyficzną kolorystyką. W Pejzażu wileńskim jest ona prawie monochromatyczna. Ukazane w przeźroczystych brązach i szarościach malownicze przedmieścia Wilna z samotnym drewnianym domkiem na pagórku, przy którym czuwają na pół uschnięte sosny, z zakolem rzeki Wilii w dole, ewokują nastrój nostalgii, nasycony niepokojącą refleksją, że ten świat istotnie przeminął.
Bożena Kasperowicz
Inne nazwy
Chata nad Wilią
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 35.5 cm, szerokość: 44.5 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 46 cm, szerokość: 55 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
1908
Muzeum Narodowe w Lublinie
1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna