
Kielich
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie
Solniczka w kształcie małego pucharka, całkowicie pokryta emalią z dekoracją en grisaille na czarnym tle. Na okrągłej, zwężającej się ku górze stopce dwie sceny (rozdzielone drzewem i tarczą herbową) przedstawiające polowanie puttów na niedźwiedzie. Na jednej niedźwiedź atakowany przez putta. Na drugiej leżący niedźwiedź pokonany, na nim putta zwycięskie. Czaszę w kształcie spłaszczonej kuli zdobi fryz: na osiach cztery maszkarony o cechach satyrów, między nimi, na tle kiści owoców, odpoczywające satyry: dwa śpiące, dwa z gałązkami oliwnymi w rękach. Od dołu czaszę ujmuje rozeta z liści laurowych. We wgłębieniu, stanowiącym właściwą solniczkę, popiersie brodatego mężczyzny w stroju z epoki, w profilu zwróconym w prawo. Wylew zdobiony ornamentem z kółek, wśród nich cztery małe maszkarony. Ornament na krawędzi stopki, pod wylewem, oraz drobne elementy delikatnie złocone.
Solniczki w XVI w. stanowiły ważny element ceremoniału przy stole. Ustawiane były przed najważniejszą osobą, a podawano w nich w niewielkiej ilości drogocenną przyprawę. Z uwagi na wysoką cenę serwowanego dodatku były to naczynia dekoracyjne, dość wyrazistych rozmiarów, wykonywane z wartościowych surowców lub cenne przedmioty artystyczne. Te ze srebra miały zwykle wyzłocone dna miseczek, aby zapobiec pospiesznej korozji naczynia. Często czarkę z solą przykrywano różnego rodzaju baldachimami lub innymi formami „zadaszenia”. Wraz z upowszechnieniem soli i spadkiem jej ceny naczynia traciły swój wyjątkowy ozdobny charakter, stając się powszechnymi.
Wg szczątkowych informacji źródłowych należy przypuszczać, że kolekcja emalii limuzyjskich w Wilanowie tworzona była zapewne przez Aleksandra Potockiego, a poszerzana przez jego syna – Augusta.
Solniczkę pokazano warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). Opisano ją w katalogu tej wystawy pod pozycją 797.
Joanna Paprocka-Gajek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 10,0 cm, szerokość: 8,9 cm
Rodzaj obiektu
naczynie dekoracyjne
Technika
kucie, emalia, złocenie złotem proszkowym, repusowanie
Tworzywo / materiał
miedź; srebro
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.