
Krzyż dwustronny unicki ze scenami Ukrzyżowania i Zmartwychwstania
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Na Lubelszczyźnie obok kościołów katolickich, często po sąsiedzku, wznoszono świątynie prawosławne czy greckokatolickie. W ich dekoracji wnętrz, oprócz wizerunków Chrystusa, Maryi czy świętych (patrz: E/5971/ML, E/16621/ML, E/16726/ML, E/16797/ML, E/16801/ML, E/16803/ML, E/16804/ML), pojawiały się przedstawienia Michała Archanioła.
W tradycji chrześcijańskiej był to pierwszy i najważniejszy spośród aniołów, obdarzony przez Boga szczególnym zaufaniem i kluczami do nieba. Hebrajskie imię Mika’el znaczy „Któż jak Bóg”. Zajmuje on pozycję zwierzchnią nad wszystkimi siłami niebieskimi i często jest nazywany wodzem niebieskich zastępów – arcystrategiem. Uważany jest za anioła łaski i zmiłowania oraz sprawiedliwości i sądu, który ma ważyć dusze na Sądzie Ostatecznym. Dlatego niekiedy jest przedstawiany z wagą. Głównym atrybutem archanioła jest ognisty miecz, a najpowszechniejszy wizerunek wojownika w krótkiej tunice i zbroi, czyli ubiorze wzorowanym na stroju rzymskiego legionisty, czasem walczącego ze złem zobrazowanym postacią smoka. Niekiedy anioła wyobrażano jako uskrzydlonego długowłosego młodzieńca, trzymającego w lewej ręce daktylową gałązkę, w prawej pikę i białą chorągiew z wyhaftowanym czerwonym krzyżem. Mało spotykane przedstawienia ukazują go na uskrzydlonym rumaku jako Jeźdźca Apokalipsy, dzierżącego w jednej dłoni zamkniętą Księgę Życia, a w drugiej laskę, którą strąca w przepaść ucieleśnione zło. Na obrazach jego skrzydła są najczęściej białe, niekiedy pawie.
Święto Michała Archanioła ustanowiono w połowie V wieku, a jego kult w chrześcijaństwie był i jest bardzo żywy, zarówno w religii prawosławnej, jak i rzymskokatolickiej. Cerkiew uważa Archanioła za obrońcę czystości wiary oraz orędownika ludzi cierpiących i strażnika pogrążonych we śnie. Panuje przekonanie, iż stoi u wezgłowia umierających, kiedy toczy się ostatni bój o ich zbawienie, i pomaga odnaleźć wewnętrzny spokój. Wierni przyzywają go modlitwą w walce przeciw siłom zła.
Ikona z Michałem Archaniołem zazwyczaj znajduje się na jednych z diakońskich drzwi cerkiewnego ikonostasu.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika malarska
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Mizerski, J.
1864
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.