treść serwisu

Głowa Barbarossy

głowa męska

Nota popularyzatorska

Cesarz Fryderyk Barbarossa, chociaż żył w średniowieczu, w latach około 1122–1190, przedstawiony został według renesansowej mody hiszpańskiej. Ma ufryzowane włosy, krótki zarost i szeroką białą krezę, czyli kołnierz z nakrochmalonego, układanego w fałdy materiału. Maria Mrozińska, polska badaczka twórczości członków słynnego, osiemnastowiecznego rodu Tiepolów, weneckich artystów ustaliła, że studium głowy Barbarossy, przypisywane Giandomenicowi, w istocie jest dziełem jego ojca Giambattisty. Związane było z pracą nad freskiem Zaślubiny cesarza Fryderyka I Barbarossy z Beatrycze Burgundzką wymalowanym w 1751 roku w Sali Cesarskiej (Kaisersaal) w rezydencji biskupiej w Würzburgu. Chociaż między głowami na rysunku i na fresku istnieje bardzo duże podobieństwo, rozmaite szczegóły świadczą, że nie było ono kopią z fresku, a rysunkiem poprzedzającym malowidło. Te szczegóły to różnice w modelowaniu twarzy światłocieniem widoczne na boku i skrzydełku nosa, pobieżne opracowanie na rysunku kształtu nosa, czy zaledwie kilku loków na głowie. Rysunek wykonany jest czarną i białą kredką na niebieskim papierze weneckim. Przedstawiony na szkicu Fryderyk I Barbarossa z dynastii Hohenstaufów był synem Fryderyka II Jednookiego, księcia Szwabii i Judyty, córki Henryka IX Czarnego z rodu Welfów, księcia Bawarii. W 1155 roku był koronowany na cesarza Świętego Cesarstwa Narodu Niemieckiego. Dążył do wzmocnienia pozycji cesarza i trwałej niezależności od papieża. W 1189 roku zorganizował trzecią krucjatę przeciw bliskowschodniemu władcy Saladynowi, podczas której utopił się w nurcie rzeki Salef.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na verso; starty numer rosyjski: (…)
  2. Napis, pieczęć: na verso; pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem: Museum Stettin 1907
  3. Napis: na verso; ołówkiem: 618
  4. Napis: na verso; piórem w tonie brunatnym numer częściowo obcięty: f 1

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Greiffenclau zu Vollrads, Carl Philipp von (1690-1754)
Tiepolo, Giambattista (1696-1770)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 325 mm, szerokość: 272 mm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

biała kredka, czarna kredka

Tworzywo / materiał

papier czerpany

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1751

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Würzburg (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rys/607

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd