
Suknia dworska longpao
1865 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie tkaniny, hafty, ubiory i akcesoria stroju XVI–XIX wiek
Pod koniec XIX wieku w modzie kobiecej nastąpił przełom. Wiele zmian w strojach wynikało z większej aktywności kobiet. Suknie w dalszym ciągu sięgały do ziemi, lecz były pozbawione stelaży i usztywnień, obecnych w historyzującej modzie 2. połowy XIX wieku. Dekoracyjne draperie, tak charakterystyczne dla strojów modnych wcześniej, również odeszły do lamusa. Nie rezygnowano jednak z gorsetu, pomimo krytyki środowisk medycznych. Tworzone wówczas modele luźnych sukni, sprzyjających zdrowiu kobiety, służyły jako stroje domowe. Natomiast elegancka popołudniowa czy balowa kreacja, najczęściej jedwabna, była często dwuwarstwowa. Niezbędnym elementem bielizny dla pani był wydłużony gorset podkreślający talię i uwydatniający kobiece kształty.
Styl secesyjny obejmował wszystkie dziedziny sztuki. Artyści i projektanci starali się ujednolicić, zintegrować sztukę i rzemiosło. Charakterystyczną secesyjną falistą linię można odnaleźć w formie sukni podkreślającej wiotką i smukłą kobiecą sylwetkę. Podkreślano ją również przez wysoko upięte włosy i duży kapelusz, często zdobiony efektownymi piórami. Tren dodawał całości elegancji. Dekoracja ubiorów była zgodna z tendencjami czasu, dominowały motywy zaczerpnięte z natury. Często były to ornamenty roślinne. Dla podkreślenia motywu dekoracyjnego wierzchniej warstwy (szytej z koronki lub innego materiału przezroczystego) spodnia warstwa stroju była wykonana z tkaniny kontrastowej w kolorze. Takie bogactwo form strojów kobiecych wizytowych i balowych dopełniała dekoracja z naszytych cekinów, dżetów czy też strasów. Migotliwość stroju wizytowego dodawała posiadaczce tajemniczości i uroku.
Jedwabna dwuwarstwowa suknia znajdująca się w zbiorach muzealnych jest typową elegancką kreacją wizytową pochodzącą z jednego z istotniejszych ośrodków secesji, jakim był Wiedeń. Tego typu ubiór był niezwykle pożądany przez kobietę modną przełomu XIX i XX wieku, a i dzisiaj robi duże wrażenie na oglądających.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 164 cm, szerokość: 150 cm
Rodzaj obiektu
ubiór
Technika
aplikacja, haft, szycie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1865 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
1801 — 1900
Muzeum Okręgowe w Toruniu
nieznany
1900 — 1912
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.