![mns/rys/616 rysunek; Głowa starego mężczyzny - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie białego, prostokątnego papieru o proporcjach zbliżonych do kwadratu przedstawia szkic głowy starca ujętej z lewego profilu. Mężczyzna z długim, obwisłym nosem; zaciśniętymi wargami, ze szczeliną w kąciku ust; łysiną nad czołem i bujnymi lokami z tyłu głowy; krótkowzrocznie marszczy oczy pod nawisłymi brwiami. Prawdopodobnie jest to szkic przygotowawczy do postaci urzędnika z mieczem na ramieniu stojącego u stóp tronu Fryderyka Barbarossy na fresku Inwestytura biskupa Würzburga Harolda, czyli nadanie mu w lenno księstwa Frankonii przez cesarza Fryderyka Barbarossę na sejmie Rzeszy w Würzburgu w 1168 roku zdobiącym Salę Cesarską rezydencji biskupiej w Würzburgu.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/zpobko/contain-360-1000-max-mns-rys-616-dscf0214-ppp.jpg)
Głowa starego mężczyzny
głowa męska
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia dwie głowy ascetycznych starców. Głowa łysego mężczyzny, zwrócona w bok, ukazana jest od góry, natomiast mężczyzny w zawoju, zwrócona na wprost, ujęta została od dołu. W tym szkicu wyraźnie zaznacza się wpływ malarstwa Rembrandta – jednego z najwybitniejszych artystów holenderskich na twórczość Giambattisty. Jednoznacznie potwierdza to jeden z uczniów Giambattisty Tiepola, który odnotował wprost, że dzieła Rembrandta inspirowały jego mistrza. Georg Knox, angielski badacz twórczości członków rodziny Tiepolo ustalił, że szkic jest rysunkiem przygotowawczym do obrazu ołtarzowego Wniebowzięcie Matki Boskiej malowanego w latach 1751–1753 w kaplicy rezydencji biskupiej w Würzburgu. Posłużył do przedstawienia głów starców widocznych w głębi po lewej stronie grobu Marii. Między rysunkiem i obrazem istnieją pewne różnice, które wskazują że w ostatecznym dziele motywy zostały starannie dopracowane. Na przykład głowa mężczyzny ukazanego po lewej stronie szkicu na obrazie została „odmłodzona”. Artysta pracował nad tym detalem już wcześniej. Szczegółowy rysunek Knox odnalazł w Museum of Art w Princeton. Szkic przechowywany w Szczecinie, jeden z 36 rysunków rodziny Tiepolo w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego, jest wykonany sangwiną i białą kredką na niebieskim papierze weneckim.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 177 mm, szerokość: 246 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka, sangwina
Tworzywo / materiał
papier czerpany
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna