
Wadżrapani | Diament w ręce
relikwiarz gau z miniaturą sakralną tsakli
około 1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Zwyczaje obyczaje
Toast weselny to wyobrażona scena rodzajowa w duchu historyzującym, która ma pokazywać dawne kulturę i obyczaje staropolskie. Autorem pierwowzoru dla litografii był Feliks Sypniewski (1830-1903), wykształcony w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, artysta malarz. Związany był z kręgiem artystów skupionych wokół postaci Wojciecha Gersona (1831-1901). Sypniewskiego szczególnie interesowało malarstwo historyczne i rodzajowe. Cieszył się on dużym uznaniem w środowisku warszawskim, należał do Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych; jego prace były często nabywane przez wspomnianą instytucję, a także rozlosowywane wśród akcjonariuszy Towarzystwa jako nagrody. W roku 1874 drogą tzw. premii reprodukcyjnej spopularyzowany został jego obraz „Toast Weselny” – niniejsza reprodukcja jest pamiątką tej inicjatywy.
Uwieczniona kompozycja pokazuje trudne do identyfikacji historyczne wnętrze, które wykazuje pewne podobieństwa do układu apartamentów królewskich pałacu wilanowskiego. Być może były one inspiracją dla kompozycji Sypniewskiego, jako wzór zamożnego domostwa doby baroku. We wnętrzu widzimy świętujące towarzystwo zgromadzone wokół stołu. Uwaga zebranych skupia się na stojącej w pierwszym planie parze. Kobieta ubrana w jasną suknię nosi na głowie welon. Zwracają uwagę męskie stroje w typie polskim – kontusze na żupanach, a także charakterystyczne wąsy; mają je dwie główne postacie męskie – zapewne pan młody, a także stojący naprzeciw wznoszący toast. W litografii zwraca uwagę próba odtworzenia historycznych realiów, czego przykładem są przede wszystkim stroje ucztujących. Odbitka powstała w Zakładzie artystyczno-litograficznym Władysława Walkiewicza, który działał w Warszawie w latach 70. XIX wieku. Był to zakład specjalizujący się w reprodukcjach artystycznych, głównie kopiach obrazów wytypowanych przez Towarzystwo Zachęty Sztuki Pięknych na doroczne premie dla swych członków. Walkiewicz, podobnie jak Sypniewski, również kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych. Swą zawodową karierę rozpoczynał w wysoko cenionym przez zamożną publiczność zakładzie graficznym, prowadzonym przez Maksymiliana Fajansa (1825-1890), działającego przy ulicy Długiej w Warszawie.
Pod odbitką znalazł się tytuł: TOAST WESELNY, a także informacje o autorach.
Wymiary
wysokość: 43,6 cm, szerokość: 69,9 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznana
1701 — 1800
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1400 — 1500
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.