"Portret Kobiety" ("Portret Mary Grey Miller")
Obraz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Okrągły płytki talerz zdobiony w typie famille rose. Na lustrze naczynia namalowano w technice podszkliwnego kobaltu z dodatkiem naszkliwnej czerwieni i zieleni kompozycję floralną z krzakiem peonii. Uskok talerza okala ornament ciągły z powtarzających się drobnych motywów w kształcie główki ruyi. Kołnierz ozdabiają trzy regularnie rozmieszczone podłużne kompozycje kwiatowe utrzymane różnorodnej kolorystyce.
Ruyi wywodzi się z czasów przed naszą erą – z tego okresu pochodzą pierwsze wzmianki. Przedmiot ten funkcjonował jako berło w buddyzmie, a w ludowych wierzeniach jako rodzaj talizmanu, niosąc za sobą wielorakie znaczenia symboliczne.
Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735).
Opisywany talerz zdobił nieistniejące już Pokoje Chińskie zlokalizowane na pierwszym piętrze korpusu pałacu wilanowskiego, zaprojektowane i zaaranżowane przez Stanisława Kostkę Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2,5 cm, szerokość: 22,5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
szkliwienie, kobalt
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna