Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
Dzban o szerokim wylewie wykonany z żółtoszarej gliny. Ten typ naczynia nazywano oinochoe – służyło ono do czerpania wina z krateru (większego naczynia przeznaczonego do mieszania wina z wodą), a także do nalewania napoju do czar biesiadników. Naczynie ozdobiono w technice czerwonofigurowej – pojawia się na nim scena z dwiema kobietami ubranymi w długie chitony i o spiętych włosach przykrytych kekryfalosami (rodzaj nakrycia głowy często noszony w starożytności). Jedna z nich siedzi, a w wyciągniętej dłoni trzyma prostokątny przedmiot – najprawdopodobniej szkatułę. Druga stoi naprzeciwko niej – niestety postać ta jest mocno zatarta. Dekorację figuralną uzupełniono pod uchwytem o palmetę – bardzo często stosowany w ceramice Starożytnej Grecji motyw dekoracyjny.
Jak powstawała wilanowska oinochoe? Najpierw pożądany kształt wytoczono na kole garncarskim, a następnie doklejono uchwyt. Po lekkim podeschnięciu malarz szkicował na jej powierzchni zaplanowaną dekorację. Następnie obrysowywał elementy, które miały zachować żółtoszary kolor gliny, cienką linią firnisu (nazywanego także pokostem), czyli delikatnej, oczyszczonej glinki bogatej w żelazo. Później wypełniał resztę tła kolorem, a także domalowywał detale figur (takie jak rysy twarzy czy szczegóły anatomii lub ubioru). Tak przygotowane i dobrze wysuszone naczynie wkładano do pieca, gdzie podlegało najpierw wypałowi z dostępem tlenu. W pewnym momencie otwory pieca zatykano, w ten sposób blokując dostęp tlenu do środka (być może dokładając także mokrego drewna). Dzięki jego brakowi żelazo zawarte w glinkach zmieniało kolor z czerwonego na czarny. W kolejnej fazie tlen ponownie wpuszczano do środka – wtedy części nieosłonięte firnisem odzyskiwały swój żółtoszary kolor. Po powolnym wystudzeniu pieca oinochoe była gotowa.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czerwonofigurowa
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna