Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
W obrazie w pełni wykończoną, wystudiowaną partią jest tylko głowa przedstawionego mężczyzny. Z mroku wydobywa ją jasne światło, które pozwoliło na szczegółową charakterystykę modela. Malowane małym pędzelkiem skóra twarzy i siwiejący zarost uszlachetniają tą część obrazu i sprawiają, że modelunek światłocieniowy jest wiarygodny. Rzeźbiarza uchwycono przy pracy lub w krótkiej zaledwie przerwie na spojrzenie w dal, na co wskazuje młot i dłuto dzierżone przez niego w dłoniach. W jego wzroku widać pasję, znać, że ma wizję kształtu dzieła i zna sposób jej realizacji. Kolor ubrania zlewa się z tłem. Zawężona paleta barw ogranicza się do odcieni brązu i szarości. Materia malarska obrazu jest gęsta a powierzchnia pokryta spękaniami.
Wizerunek nie jest portretem indywidualnym, chodzi tu raczej o wyrażenie idei uniwersalnej. Starszy człowiek, przedstawiony z atrybutami swego zawodu, w odrealnionej pozie i stylizacji uznany być może za nawet za alegorię rzeźbiarstwa.
Autorstwo obrazu wymaga dookreślenia. W dawnych inwentarzach łączony był na przemian ze szkołą flamandzką i niemiecką, dziś przeważa interpretacja dominacji cech włoskich. Nie sposób jednak nie dostrzec, że sposób myślenia malarza zakorzeniony jest we wzorcach jeszcze rembrandtowskich, z wyraźnym sznytem włoskim. Bliskie w sposobie ujęcia tematu są dzieła np. Joachima von Sandrarta, artysty pochodzenia niemieckiego, ucznia Gerrita van Honthorsta. Drogi artystyczne wiodły go przez Italię (wpływy bractwa Bentvueghels; Jana Lisa i Nicolao Reniera, a może nawet Petera van Laera), by ostatecznie doprowadzić go do Antwerpii. Obraz wykazuje analogie z portretem alchemika ze zbiorów wilanowskich (nr inw. 1454).
Prawdopodobnie z kolekcji Augusta i Aleksandry Potockich.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 91,0 cm, szerokość: 64,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna