treść serwisu

Portret mężczyzny z laską

Nota popularyzatorska

Portret mężczyzny z laską to jedyny zachowany pastel autorstwa Symchy Trachtera. Przedstawiona postać nie jest znana z imienia i nazwiska. Jakub Bendkowski w katalogu poświęconym twórczości Trachtera dostrzega podobieństwo do rysunku ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego przedstawiającego mężczyznę wspierającego się na lasce, ale w innym ujęciu badacz wysuwa hipotezę, że jest to ten sam biedak narysowany w Wiedniu w 1918 roku.

Niewątpliwie na uwagę zasługuje warsztat artysty szkolącego się między innymi pod kierunkiem Teodora Axentowicza znakomitego pastelisty. Postać charakteryzuje się weryzmem, twarz i wystające z szerokich rękawów płaszcza dłonie oddają cielesność modela.
Z korespondencji z Wiktorem Ziółkowskim wyłania się postawa artystyczna Trachtera, jego radykalne poglądy na sztukę współczesną pokazują źródła inspiracji i antyinspiracji. Ostro krytykował dzieła, z perspektywy dzisiejszego odbiorcy, mistrzów sztuki nowoczesnej: Pabla Picassa, Vincenta van Gogha i Paula Gauguina, za to spośród francuskich artystów podziwiał Paula Cézanne’a, uważając go za największego z malarzy ówczesnej epoki, a także Auguste’a Rodina, Jeana François Milleta i niektóre prace Henriego Matisse’a. W opozycji do wysnuwanych zarzutów Trachter tak określał cechy czyniące artystę godnym uwagi: „Prawdziwy artysta to jest ten, który miesza kolor na palecie. Każdy wielki artysta ma swój własny kolor, po kolorze można poznać duszę artysty”.

Jako student krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pragnął uczyć się pod kierunkiem Jacka Malczewskiego. W trakcie pobytu w latach 20. XX wieku w Paryżu i zwiedzania Luwru zachwycał się Moną Lisą Leonarda da Vinci. To właśnie Paryż jawił mu się jako miejsce sprzyjające rozwojowi artystycznemu bardziej niż Lublin tamtych czasów. O wolności, humanitaryzmie, dostępnym wsparciu finansowym dla artystów, jakie mogli tam otrzymać, mówiła Cecylia Słapkowska w wywiadzie z Emmanuelem Mané-Katzem dla gazety „5-ta Rano”. Wielu twórców z krakowskiego środowiska artystycznego pod wpływem Józefa Pankiewicza wyjechało do Paryża, by podziwiać w muzeach dokonania swych poprzedników.

Klara Sadkowska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Trachter, Symcha Binem (1894-1942)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 62 cm, szerokość: 46.5 cm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

rysunek

Pochodzenie / sposób pozyskania

z dawnych zasobów

Czas powstania / datowanie

1910 — 1942

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Numer identyfikacyjny

S/G/4/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd