Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Najbardziej charakterystyczną cechą sztuki Leonarda da Vinci – malarza i inżyniera – było świadome i innowatorskie zastosowanie światłocienia. Stosowanie go w malarstwie nie było niczym nowym, lecz dotąd istniał on paralelnie z mocno zaznaczoną linią, która jak stwierdził mistrz z Lombardii „nie istnieje w naturze”. Na drodze obserwacji doszedł do wniosku, że znajdująca się pomiędzy naszym okiem a przedmiotem warstwa powietrza wpływa na ich rozmycie. Dobrze widoczne jest to na obrazie „Zbawca Świata”, na którym dłonie są bardziej czytelne niż tors i głowa. Cała postać dzięki zastosowaniu sfumato jest wybitnie plastyczna, pełna wdzięku i miękkości zupełnie jakby spowita mrocznym, choć przejrzystym welonem. Solidny rysunek współgra z szeroko rozbudowaną skalą walorów i łączy się z wygaszeniem chromatyki.
Współcześnie budzi on duże zainteresowanie potęgowane przez bliską analogię z dziełem uznanym za oryginalny obraz Leonarda, wypożyczonym z rąk prywatnych i wystawionym w National Gallery w Londynie w 2011 r. Badania nad nim dowiodły autorstwa Leonarda (wcześniej obraz uważany był za dzieło Giovanniego Beltraffio). Porównanie obrazu wilanowskiego z podobnym przedstawieniem Chrystusa, znajdującym się w Art Institute w Detroit, skłania, by zastanowić się, czy nie jest to dzieło Giampietrina.
We wszystkich znanych wersjach obrazu Chrystus przedstawiony został jako Salvator Mundi. Jest to kanoniczne ujęcie : hieratyczne, w ujęciu frontalnym i we władczej pozie. Chrystus przenikające aż do dna duszy spojrzenie kieruje wprost na widza. W lewej ręce dzierży glob, prawą unosi w geście błogosławieństwa. Ten typ ikonograficzny zakorzeniony jest w przedstawieniu Chrystusa Pantokratora, znanej z tradycji Kościoła wschodniego, jednak Leonardo w duchu humanistycznym pomija aureolę, podkreślając także ludzką naturę Syna Bożego.
Stanisław Kostka kupił ten obraz uznając go za dzieło samego Leonarda da Vinci. Dzieje fascynacji Stanisława Kostki Potockiego dziełami Leonarda da Vinci mają długą historię, sięgającą jego podróży po Europie, podczas których zwiedzał najsłynniejsze galerie świata, m.in. Bibliotekę i Pinakotekę Ambrozjańską w Mediolanie, gdzie ogląda dzieła Luniniego i Leonarda.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 65,5 cm, szerokość: 51,0; w ramie: 85,3 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno; lipa
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna