
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Najbardziej charakterystyczną cechą sztuki Leonarda da Vinci – malarza i inżyniera – było świadome i innowatorskie zastosowanie światłocienia. Stosowanie go w malarstwie nie było niczym nowym, lecz dotąd istniał on paralelnie z mocno zaznaczoną linią, która jak stwierdził mistrz z Lombardii „nie istnieje w naturze”. Na drodze obserwacji doszedł do wniosku, że znajdująca się pomiędzy naszym okiem a przedmiotem warstwa powietrza wpływa na ich rozmycie. Dobrze widoczne jest to na obrazie „Zbawca Świata”, na którym dłonie są bardziej czytelne niż tors i głowa. Cała postać dzięki zastosowaniu sfumato jest wybitnie plastyczna, pełna wdzięku i miękkości zupełnie jakby spowita mrocznym, choć przejrzystym welonem. Solidny rysunek współgra z szeroko rozbudowaną skalą walorów i łączy się z wygaszeniem chromatyki.
Współcześnie budzi on duże zainteresowanie potęgowane przez bliską analogię z dziełem uznanym za oryginalny obraz Leonarda, wypożyczonym z rąk prywatnych i wystawionym w National Gallery w Londynie w 2011 r. Badania nad nim dowiodły autorstwa Leonarda (wcześniej obraz uważany był za dzieło Giovanniego Beltraffio). Porównanie obrazu wilanowskiego z podobnym przedstawieniem Chrystusa, znajdującym się w Art Institute w Detroit, skłania, by zastanowić się, czy nie jest to dzieło Giampietrina.
We wszystkich znanych wersjach obrazu Chrystus przedstawiony został jako Salvator Mundi. Jest to kanoniczne ujęcie : hieratyczne, w ujęciu frontalnym i we władczej pozie. Chrystus przenikające aż do dna duszy spojrzenie kieruje wprost na widza. W lewej ręce dzierży glob, prawą unosi w geście błogosławieństwa. Ten typ ikonograficzny zakorzeniony jest w przedstawieniu Chrystusa Pantokratora, znanej z tradycji Kościoła wschodniego, jednak Leonardo w duchu humanistycznym pomija aureolę, podkreślając także ludzką naturę Syna Bożego.
Stanisław Kostka kupił ten obraz uznając go za dzieło samego Leonarda da Vinci. Dzieje fascynacji Stanisława Kostki Potockiego dziełami Leonarda da Vinci mają długą historię, sięgającą jego podróży po Europie, podczas których zwiedzał najsłynniejsze galerie świata, m.in. Bibliotekę i Pinakotekę Ambrozjańską w Mediolanie, gdzie ogląda dzieła Luniniego i Leonarda.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 65,5 cm, szerokość: 51,0; w ramie: 85,3 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno; lipa
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.