treść serwisu

Pejzaż z ruinami rzymskimi

Nota popularyzatorska

Widok stworzony w wyobraźni malarza nie przedstawia realnego miejsca, jednak zawiera elementy rzeczywiste. Jest tu zachowany fragment rzymskiej świątyni Wenus i Romy z Forum Romanum, którą artysta mógł oglądać w Rzymie. Widoczna przed nim rzeźba Jowisza Kapitolińskiego – choć niezachowana w oryginale – mogła być znana artyście z istniejących kopii. Co ciekawe, jedna z nich wystawiana jest od lat w Muzeum Narodowym w Warszawie jako depozyt paryskiego Luwru. Starożytna architektura – nawet w ruinie – jest monumentalna i dostojna, świadcząca o potędze Imperium Rzymskiego. Małe postacie ludzi obok kolumnady na pierwszym planie wydają się przytłoczone jej ogromem. Jakby karły zasiedliły miejsce po cywilizacji gigantów. Są tu jedynie dodatkiem, który wprowadza element ruchu i ożywia statyczną kompozycję. Młodzieniec siedzący w prawym, dolnym rogu gestem dłoni wskazuje mało czytelny napis na cokole kolumny – podpis autora.

Jest nim Jan Baptist Weenix, malarz holenderski żyjący w latach 1621–1663. Jako syn architekta z Amsterdamu wcześnie ujawnił talent plastyczny i rozpoczął naukę malarstwa, najpierw w rodzinnym mieście, a w 1642 roku wyjechał do Italii, gdzie został członkiem stowarzyszenia malarzy pochodzenia niderlandzkiego działających w Rzymie. Po chorobie przebytej w dzieciństwie cierpiał na wadę wymowy, dlatego obrał przydomek Grzechotka. Pracował jako malarz dworu kardynała Giovanniego Battisty Pamfili, który w roku 1644 został papieżem (Innocenty X). Po powrocie do Holandii artysta w 1646 roku na krótko zamieszkał w Amsterdamie, po czym osiadł w Utrechcie, gdzie w 1649 roku został mistrzem Gildii Świętego Łukasza. Pracował między innymi dla barona Willema Vincenta von Wyttenhorst, jednego z największych kolekcjonerów holenderskich italianistów tamtych czasów. Malował nadal włoskie pejzaże, ale też z powodzeniem próbował różnorodnej tematyki, od scen rodzajowych, poprzez portret i martwą naturę, do obrazów o tematyce religijnej.

Barbara Czajkowska



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w prawym dolnym rogu na cokole kolumny; Bap[...] Weenix

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Weenix, Jan Baptist (1621-przed 1663)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 97 cm, szerokość: 85 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

z dawnych zasobów

Czas powstania / datowanie

przed 1650 — 1660

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Utrecht (Holandia)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/126/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd