
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika
Wizerunek malarza Jana Ksawerego Kaniewskiego wykonany w technice litografii, należy do zbioru portretów zasłużonych Polaków, zatytułowanego „Wizerunki Polskie”, ukazującego się w częściach, w latach 1851-1862. Autorem i w znacznym stopniu realizatorem cyklu był Maksymilian Fajans (1827-1890), artysta związany z Warszawą, prowadzący tu od 1853 roku zakład litograficzny, a od 1862 również fotograficzny. Wydawnictwo wpisuje się w nurt podobnych produkcji jakie powstawały na przestrzeni XIX wieku, a upamiętniających zasłużone postaci, historyczne oraz współczesne, które „zasługą lub talentem przyczyniły się do chwały narodu”. (I. Tessaro-Kosimowa, Historia litografii warszawskiej, Warszawa 1973).
W IV tomie „Biblioteki Warszawskiej na rok 1851, w zakładce „Doniesienia Literackie” czytamy, że: „Zeszyt II-gi: „Wizerunków polskich", rysowanych z natury i litografowanych w Paryżu przez Maxymlliana Fajansa, obejmuje wizerunki: W. A. Maciejowskiego, K. W ł. Wójcickiego i Xaw. Kaniewskiego.” Uwieczniony w odbitym z kamienia portrecie Jan Ksawery Kaniewski był malarzem, miniaturzystą, litografem, a także pedagogiem i konserwatorem obrazów. Nauki pobierał w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, w późniejszych latach kierował klasą rysunku i malarstwa figuratywnego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jego twórczość, osadzona w stylistyce biedermeieru, cieszyła się dużą popularnością wśród współczesnych; wykonywał liczne portrety – arystokracji, zamożnego mieszczaństwa, ale także dygnitarzy kościelnych (wizerunki papieża Grzegorza XVI oraz kardynałów z jego otoczenia), jak i świeckiej – np. portrety przedstawicieli rodziny carskiej. W litografii Kaniewski ukazany jest z atrybutami swojej sztuki; widzimy go jak na chwilę oderwał wzrok znad palety i patrzy na widza. Ręka z pędzlem nadal pozostała uniesiona w stronę płótna. Pod portretem, poza identyfikacją postaci oraz faksymile autografu, czytamy: Rys. z natury w r. 1850 i lit. M. Fajans; Im. Lemerecier à Paris.
Malarz, Petersburg, Akademia Sztuk Pięknych, rysunek, malarstwo, biedermeier, Rosé-Joseph Lemercier
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 26,9 cm, szerokość: 18,4 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.