treść serwisu

Kogut i dwie kury

Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy

Nota popularyzatorska

Tematem tego obrazu stała się scena z wiejskiego podwórka. Widzimy nań ptactwo domowe: koguta i trzy kury, z których biała, przedstawiona na pierwszym planie grzebie w ziemi. Największy i najbarwniejszy jest stojący w rozkroku kogut z silniej od towarzyszek rozwiniętym grzebieniem czy łukowatymi piórami w ogonie. Malarz uwiecznił nawet ostrogi na koguciej stopie. Jest to obraz realistyczny, w którym autor z dużym wyczuciem oddał i koloryt i anegdotę. Kompozycja natomiast wyraźnie faworyzuje koguta, który jako jedyny samiec wyróżnia się na tle samic i jest panem sytuacji. Piękne rozproszone światło pozwoliło na ugoszczenie widza finezyjną mozaiką piór tych pospolitych ptaków.

Autor sceny nie jest znany, być może za podpowiedź w tej należałoby uznać analogie obecne w twórczości Melchiora de Hondecoetera (ok. 1636-1695), którego nazywano "Raffaelem ptaków".

Urokliwe przedstawienie malowane jest jako wyraz podziwu dla piękna stworzeń, bez podtekstów moralizatorskich, bez rozbudowanych warstw znaczeniowych. Pochwała życia codziennego i zadowolenia z tego, co posiadamy pozwalająca spojrzeń na najzwyklejsze nawet zwierzęta z uwagą, uczuciem niemalże. Doszukać można się tutaj także dumy z osiągniętej stabilizacji życiowej.

Obraz pochodzi prawdopodobnie z kolekcji Aleksandry i Augusta Potockich.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

szkoła holenderska

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 90,5 cm, szerokość: 79,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

2. poł. XVII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Holandia

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1118

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd