Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Postać anonimowej modelki została ucharakteryzowana na posągową grecką piękność i jako taka uwieczniona. Ukazana bokiem twarz wyraźnie nawiązuje do profilu Wenus z Milo: długi nos, układ łuków brwiowych czy pełne usta. Podobną atmosferę wprowadzają włosy uczesane „à l'antique”. Opadająca tunika ukazuje lekko wzniesione prawe ramię, za którym schowana jest szyja. Koloryt pracy utrzymany jest w pastelowych kolorach. Jest to rysunek lawowany.
Obrazy wykonane techniką pastelową szczyt popularności święciły w XVIII wieku. Kredka pastelowa w sposób szczególny sprzyjała malarstwu portretowemu, bywało jednak, że stosowana była w kompozycjach pejzażowych, redutowych, mitologicznych czy rodzajowych. Etymologia słowa „pastel” wywodzi się z języka włoskiego (pastello, od pasta – ciasto). We Włoszech zainteresowanie pastelem rozwinęło się ze względu na możliwości łączenia walorów rysunkowych z malarskimi. Leonardo da Vinci, w 1499 roku poczynił wzmiankę o nowej technice malowania suchymi farbami którą określił „colorire a secco” (notatka zachowana w tzw. Kodeksie Atlantyckim, Biblioteca Ambrosiana w Mediolanie). Informacja o nowej technice pochodzić miała od francuskiego malarza portrecisty, miniaturzysty, rzeźbiarza, dekoratora i architekta Jeana Perréala (ok. 1455–1530), który w tymże roku przybył do Mediolanu z dworem króla Ludwika XII. Jako przykład wykorzystania nowo nabytej wiedzy podaje się portret Isabelle d’Este, księżnej Mantui, wykonany przez Leonarda (1499/1500).
Kredkę pastelową początkowo wykorzystywano jako środek pomocniczy w przygotowaniu studiów i szkiców lub do wypełniania konturów rysunku plamami barwnymi i wzmacniania efektów kolorystycznych w kompozycjach rysunkowych, a przy tym uzyskania efektu sfumato. W trakcie XVII wieku następował systematyczny wzrost zainteresowania pastelem, związany ze studiami portretowymi, w których koncentrowano się głównie na twarzy modela, dążąc do oddania nastroju chwili. I tak, konsekwentnie, z techniki pomocniczej stawał się on techniką niezależną.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49,0 cm, szerokość: 39,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
pastel
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna