treść serwisu

Studium głowy kobiecej

Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie

Nota popularyzatorska

Postać anonimowej modelki została ucharakteryzowana na posągową grecką piękność i jako taka uwieczniona. Ukazana bokiem twarz wyraźnie nawiązuje do profilu Wenus z Milo: długi nos, układ łuków brwiowych czy pełne usta. Podobną atmosferę wprowadzają włosy uczesane „à l'antique”. Opadająca tunika ukazuje lekko wzniesione prawe ramię, za którym schowana jest szyja. Koloryt pracy utrzymany jest w pastelowych kolorach. Jest to rysunek lawowany.

Obrazy wykonane techniką pastelową szczyt popularności święciły w XVIII wieku. Kredka pastelowa w sposób szczególny sprzyjała malarstwu portretowemu, bywało jednak, że stosowana była w kompozycjach pejzażowych, redutowych, mitologicznych czy rodzajowych. Etymologia słowa „pastel” wywodzi się z języka włoskiego (pastello, od pasta – ciasto). We Włoszech zainteresowanie pastelem rozwinęło się ze względu na możliwości łączenia walorów rysunkowych z malarskimi. Leonardo da Vinci, w 1499 roku poczynił wzmiankę o nowej technice malowania suchymi farbami którą określił „colorire a secco” (notatka zachowana w tzw. Kodeksie Atlantyckim, Biblioteca Ambrosiana w Mediolanie). Informacja o nowej technice pochodzić miała od francuskiego malarza portrecisty, miniaturzysty, rzeźbiarza, dekoratora i architekta Jeana Perréala (ok. 1455–1530), który w tymże roku przybył do Mediolanu z dworem króla Ludwika XII. Jako przykład wykorzystania nowo nabytej wiedzy podaje się portret Isabelle d’Este, księżnej Mantui, wykonany przez Leonarda (1499/1500).

Kredkę pastelową początkowo wykorzystywano jako środek pomocniczy w przygotowaniu studiów i szkiców lub do wypełniania konturów rysunku plamami barwnymi i wzmacniania efektów kolorystycznych w kompozycjach rysunkowych, a przy tym uzyskania efektu sfumato. W trakcie XVII wieku następował systematyczny wzrost zainteresowania pastelem, związany ze studiami portretowymi, w których koncentrowano się głównie na twarzy modela, dążąc do oddania nastroju chwili. I tak, konsekwentnie, z techniki pomocniczej stawał się on techniką niezależną.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

szkoła francuska

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 49,0 cm, szerokość: 39,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

pastel

Tworzywo / materiał

papier

Czas powstania / datowanie

kon. XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1370

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd