Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowy okrągły talerz dekorowany w stylu „chińskie imari”. Lustro zajmuje ukwiecona gałązka śliwy, kwiaty chryzantemy, peonii i lotosu – symbole m.in. pór roku. Kompozycję uzupełniają motyl i cykada, również niosące treści symboliczne. Kołnierz talerza przy górnej krawędzi okala gęsta wić lotosowa przerwana czterema rezerwami, czyli wyodrębnionymi polami wypełnionymi dekoracją – w tym przypadku motywami gałązek z kwiatami. Spód kołnierza ozdobiono dwoma delikatnymi rzutami gałązek śliwy. Dekorację talerza wykonaną głównie kobaltem i czerwienią żelazową ze złoceniami cechuje nieco oszczędna stylistyka.
„Chińskie imari” to przedmioty wykonane w chińskich manufakturach, których zdobnictwo czerpie z kolorystyki wytwarzanej wcześniej przez Japończyków porcelany. Japońskie imari produkowano głównie w Arita na wyspie Kiusiu od około połowy XVII wieku z przeznaczeniem na eksport na rynek europejski. Określenie „imari” pochodzi od nazwy portu, z którego wypływały japońskie statki wypełnione pięknymi przykładami japońskiego rzemiosła artystycznego.
Talerz należy do historycznej kolekcji wilanowskiej; przypuszczalnie zdobił wnętrza dawnych Pokoi Chińskich urządzonych na piętrze korpusu pałacu według koncepcji Stanisława Kostki Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4,4 cm, szerokość: 39,0 cm
Technika
kobalt, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna