Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Obraz został podzielony na sferę ziemską i niebiańską. Na dole rozbudowana scena pokłonu pasterzy. W centrum Dzieciątko trzymane na kolanach przez Maryję. Wszyscy pasterze tłoczą się po lewej stronie obrazu, po przeciwnej ukazano pochyloną sylwetkę św. Józefa. Ponad nimi unoszą się siedzące na chmurach dorosłe Anioły w otoczeniu małych puttów ze skrzydełkami. Na pierwszym planie leżą dary: owoce, jarzyny i ubite ptactwo. Malarz cisnących się wokół Jezusa pasterzy potraktował z widoczną miłością do szczegółów. Scharakteryzował każdego z nich tak, że nie sposób znaleźć dwóch do siebie podobnych.
Wyobrażenie Zwiastowania Pasterzom i ich Adoracji, było początkowo jedynie tłem lub kontekstem Bożego Narodzenia. Temat zaczerpnięto z przekazu ewangelicznego (Łk 2,8-20) oraz tekstów apokryficznych (Ewangelii Pseudo-Mateusza, Ewangelii Gruzińskiej i Ewangelii Dzieciństwa Ormiańskiej). Pasterze wkroczyli w ikonografię scen bożonarodzeniowych z prostotą, ale i pewnością, świadomi niezwykłego wyróżnienia, gdyż to właśnie przy nich pamiętnej wiosennej nocy stanął Anioł Pański, by zwiastować im radość wielką. Bez wahania pośpieszyli wówczas do Betlejem, gdzie w jasnej poświacie księżyca (jak powiada jeden z apokryfów) oddali pokłon Dzieciątku Bożemu.
Scena rozgrywa się w nocy, której mrok rozświetlają dwa źródła światła o charakterze sakralnym. Wyraziście, w stylu tenebrystycznym, modelują one kształty w bezpośredniej ich bliskości. Głównym źródłem iluminacji, wobec którego gasną wszelkie światła naturalne, jest Dzieciątko Jezus. Jaśnieją również skłębione obłoki. Są to czytelne aluzje do treści Objawień (Revelationes coelestis) św. Brygidy Szwedzkiej (1303-1373), tekstu który obok Meditationes vitae Christi (3 ćw. XIV w.) Pseudo-Bonawentury przemożnie oddziałał na ikonografię Bożego Narodzenia. Ostre kontrasty światłocieniowe wzmagają dynamizm zbudowanej na diagonalach kompozycji.
Obraz prawdopodobnie z kolekcji roskiej.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 113,0 cm, szerokość: 91,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna