treść serwisu

Po zwycięstwie Dawida

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Obraz namalowany w manierze tenebrystycznej, inspirowanej dziełami Caravaggia, z wydobytym kontrastem światła i cienia. Na neutralnym, ciemnym tle realistycznie przedstawiona postać biblijnego bohatera, z pieczołowicie oddaną muskulaturą, ujęta do kolan, ¾ w prawo. Młody mężczyzna o ciemnych włosach i takichże niewielkich wąsach. Ubrany w białą koszulę, rozpiętą i odsłaniającą ramię oraz pierś. W prawym ręku trzyma rękojeść , opartego o prawe ramie wielkiego miecza. Na pierwszym planie olbrzymia głowa Goliata. Biała koszula i  jasna karnacja ciała stanowią przeciwwagę dla ciemnego jednolitego tła.

Zbliżony format posiada identyczne powtórzenie (kopia?) obrazu z Drezna - 132,5 x 100 cm - ze zbiorów Ermitażu w Petersburgu, stąd zwraca się uwagę na związek obu obrazów. Kompozycja malowidła jest prawie identyczna jak obrazu o tymże temacie z Metropolitan Museum w Nowym Yorku, uważanego za oryginał, brakuje tylko pióropusza na czapce na głowie. Jeszcze jedno powtórzenie, bardzo bliskie wilanowskiemu bez pióropusza, posiada Muzeum w Ermitażu w Petersburgu z ok. 1635 r.

Obraz z kolekcji S. K. Potockiego, zakupiony prawdopodobnie w Rzymie między 30 marca a lipcem 1780 r. jako dzieło Salvatora Rosy.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Strozzi Bernardo replika

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 134,0 cm, szerokość: 98,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

pocz. XVIII ?

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Wenecja, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1057

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd