Talerz płytki
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Meble
Komoda w stylu przejściowym między stylem Ludwika XV i stylem Ludwika XVI.
Korpus na planie prostokąta z linią fasadową lekko sfalowaną, przykryty jest drewnianym blatem kształtem dopasowanym do formy mebla wspartego na czterech nóżkach noszących niemal śladowe pozostałości wygięcia cabriole. Komoda jest wyposażona w dwie szuflady o identycznych wymiarach i bez rozdzielającej je poprzeczki, co tworzy efekt znany z innych komód okresu przejściowego, dający wizualne złudzenie jednej płaszczyzny. Podkreśla go mistrzowska dwukolorowa intarsja, w formie równoległych jasnych pionowo ułożonych, idealnie dopasowanych pasków przechodzących przez lica obu szuflad. Ten sam motyw intarsji zdobi boki i blat komody. Pozostała powierzchnia mebla pokryta jest fornirem ze skośnym układem słoi w zestawieniach różnych elementów konstrukcyjnych dających efekt jodełki.
Niewielkie brązy złocone na narożnikach, okuciach przednich nóżek, szyldy zamków szuflad noszą jeszcze znamiona rokoka. Większą inwencją artystyczną cieszą się antaby szuflad.
Równowaga w proporcjach elementów konstrukcyjnych mebla nóżek i korpusu, wyważona, prosta elegancja dekoracji zarówno intarsjowanych, fornirowanych jak i złoconych świadczy o wysokich umiejętnościach twórcy komody, być może pracującym we francuskim warsztacie.
AK
wilanowska kolekcja, meble francuskie
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 85,0 cm, szerokość: 79,8 cm
Rodzaj obiektu
mebel skrzyniowy
Technika
fornir
Tworzywo / materiał
sosna; świerk; jawor; śliwa; brąz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna