![S/G/1720/ML](/brepo/panel_repo/2025/01/21/mxyyld/contain-360-1000-max-s-g-1720-ml-001.webp)
Krzemieniec, stara uliczka
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Bolesław Pacanowski - między Łodzią a Ameryką
W zbiorze projektów scenograficznych Pacanowskiego z lat 1949–1951 wykonanych dla sceny żydowskiej znajduje się 26 rysunków i akwarel (MPOLIN-M1141-MPOLIN-M1166). Państwowy Teatr Żydowski z siedzibą w Łodzi powstał w listopadzie 1949 r. z połączenia dwóch scen: Dolnośląskiego Teatru Żydowskiego z siedzibą we Wrocławiu i Łódzkiego Teatru Żydowskiego. Dyrektorem i kierownikiem artystycznym Teatru została Ida Kamińska. Mimo formalnego połączenia utrzymano dwa autonomiczne zespoły artystyczne w obu miastach. Teatr w Łodzi dzielił scenę z Teatrem Nowym przy ul. Więckowskiego 15. W roku 1955 Teatr przeniesiono do Warszawy, gdzie działa do dziś jako Państwowy Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich (zob. http://www.teatr-zydowski.art.pl/teatr/historia, dostęp 8.11.2021).
Bolesław (Beniamin) Pacanowski projektował scenografię zarówno dla Dolnośląskiego Teatru Żydowskiego we Wrocławiu, np. do spektaklu „Hamans mapole” [Klęska Hamana] Chaima Slovesa w reż. Icchaka Grudberga-Turkowa (premiera 7 grudnia 1949), jak i dla Państwowego Teatru Żydowskiego w Łodzi (zob. https://encyklopediateatru.pl//osoby/53479/bencjan-pacanowski, dostęp 8.11.2021). Można sądzić, że większość projektów powstała dla łódzkich przedstawień. Pacanowski, wspólnie z Aleksandrem Bogenem, stworzył scenografię do spektaklu złożonego z trzech jednoaktówek Szolem Alejchema „Jakenhuz. Ojlem habo, Mensz” [Wieczór Szołem Alejchemowski] w reż. Idy Kamińskiej (premiera 4 marca 1950). Natomiast do kompozycji scenicznej wg. tekstów Icchoka Lejba Pereca „Amol iz gewen” [Ongiś było] w reż. Natana Meislera scenografię przygotował samodzielnie (premiera 24 listopada 1951) (zob. „Almanach sceny polskiej 1949/50” i „Almanach sceny polskiej 1950/51”).
Dominujący w projektach realizm, wierne oddanie szczegółów wnętrz i kształtów przedmiotów wskazuje nie tylko na artystyczny gust samego Pacanowskiego, ale jest także wyrazem obowiązującej w latach 1949–1956 w plastyce, literaturze i teatrze doktryny socrealizmu.
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 23 cm, szerokość: 38.5 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
tusz, ołówek, piórko, akwarela
Tworzywo / materiał
tusz, farba akwarelowa, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Pieniążek, Józef
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1876
Muzeum Narodowe w Lublinie
Gröll, Karol Michał
1788
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.