
A la tombeau
Komoda
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Meble i wyposażenie wnętrz
Jednym z mebli, używanych we Francji od połowy XVIII w., jest szyfoniera. To niewielka, wąska, wysoka komódka z kilkoma szufladami służąca do przechowywania bielizny, drobnych ozdób, akcesoriów stroju kobiecego i dodatków, tkanin, osobistych przedmiotów, papierów, biżuterii. Nazwa mebla pochodzi od francuskiego „chiffon” oznaczającego płótno, niewielki kawałek tkaniny, szmatkę. Prezentowana klasycystyczna szyfoniera została wykonana w parze z drugim identycznym meblem (S.7791MŁ; S.7792MŁ). Obie komódki, zakupione w 1960 r. przez Muzeum-Zamek, według relacji poprzednich właścicieli pochodziły z położonego w ogrodach wersalskich pałacyku Petit Trianon, który upodobała sobie królowa Maria Antonina. Uwagę przyciągają białe marmurowe plakiety umieszczone na czołach każdej szuflady fornirowanego mahoniem mebla. Dwie mniejsze koliste są tłem dla odlewanych z brązu uchwytów. Środkowe owalne stanowią tło dla medalionów z portretowymi popiersiami. Reliefy, naśladujące starożytne kamee, wykonano i sygnowano w angielskiej spółce Wedgwood & Bentley działającej w latach 1769 – 1780, w wytwórni Etruria na terenie Stoke-on-Trent w środkowej Anglii. Dzięki prowadzonym przez Josiaha Wedgwood’a eksperymentom w latach 70 XVIII w. rozpoczęła się produkcja barwionej tlenkami metali, nie wymagającej szkliwienia kamionki zwanej jaspisową. Były to wyroby o jasno barwionej masie stanowiącej tło dla białej reliefowej plastyki. Autorem wprawionych w szyfonierę biało - niebieskich medalionów jest John Flaxman, modelarz pracujący dla Josiaka Wedgwood’a w latach 1775 – 1787. Na medalionach ukazani są z lewego profilu: pisarz, poeta, filozof – Bernard le Bovier de Fontenelle; matematyk, filozof – Jean le Rond d'Alembert; artysta, uczony, wynalazca – Leonardo da Vinci. Czwarty medalion jest niemal bliźniaczy względem wizerunku Fontenelle, może być powtórzeniem lub podobnie ukształtowanym portretem innej niezidentyfikowanej osoby.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
meble i wyposażenie wnętrz
Technika
stolarka, intarsja
Tworzywo / materiał
brąz, biskwit, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Durand, Gervais Maximilien Eugène
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.