
Kielich
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Stanisław Kostka Potocki przypisał obraz „Diepenbeckowi”; zapewne miał na myśli Abrahama van Diepenbecka (1598–1675), który był jednym z uczniów Rubensa. Choć atrybucji tej nie da się utrzymać, jednak pozostajemy w kręgu pracowni mistrza, gdyż autorem pierwowzoru malowidła znajdującego się obecnie w National Gallery w Londynie jest Anton van Dyck. Artysta namalował Caritas prawdopodobnie po powrocie z Włoch w 1627 r. w Antwerpii, jeszcze będąc pod silnym wpływem Tycjana i Guido Reniego. Przyjęto datowanie obrazu na ok. 1628–1629. Wkrótce Cornelis van Caukercken (1626–1680) wykonał według niego rycinę. Dzieło van Dycka cieszyło się dużą popularnością i było często kopiowane.
Przed osiedleniem się w Anglii, w 1632 r. malarz wykonał wiele obrazów religijnych dla kościołów w Antwerpii. W konwencji tematyki religijnej pozostaje również postać wpatrzonej w niebo młodej kobiety – Caritas, otoczonej zgodnie z kanonem symboliki trójką dzieci. Obraz jest alegorią bezinteresownej miłości opartej na altruizmie i duchowej więzi, która była szerzej rozumiana jako miłość do bliźniego. Kompozycja nawiązuje do dzieła Andrea de Sarto z 1518 r., przechowywanego w paryskim Luwrze. Włoski malarz ukazał na nim kobietę otoczoną trójką dzieci, z których jedno siedzi na jej kolanach i ssie pierś. Van Dyck uczynił podobnie: jedno z dzieci umieścił na kolanach kobiety, ale bardziej wydobył łączące całą grupę silne uczucie. Dzieci tulą się do matki, a ona spogląda w górę, jakby szukając opieki Opatrzności.
W kolekcji króla Jana III był wymieniony „obraz Panny Marii w gurę patrzącej z P. Jezusem…”. Odnajdujemy go później, ok. 1740 i 1746 r., w rezydencji Sobieskich w Żółkwi z adnotacją w inwentarzu, że miał podpis /Van Dyck/ i był przeznaczony do zabrania do Nieświeża.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 133,7 cm, szerokość: 116,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.