
Portret mężczyzny z listem
1651 — 1700
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Wacław Piotr Rzewuski herbu Krzywda (1706–1779) był mężem stanu, politykiem i pisarzem politycznym. U schyłku Rzeczypospolitej Obojga Narodów pełnił funkcje między innymi hetmana polnego i hetmana wielkiego koronnego, kasztelana krakowskiego, marszałka Trybunału Koronnego w Lublinie. Jest to jego portret oficjalny – Rzewuski nosi strój uroczysty, przysługujący kawalerom Orderu Orła Białego, dzierży w ręce buławę – oznakę godności, u pasa ma szablę z bogatą, wysadzaną drogimi kamieniami rękojeścią. Stoi wyprostowany, z głową dumnie uniesioną. Twarz jest wyrazista, włosy wysoko podgolone na modłę szlachecką, jedynie broda zdecydowanie odbiega od tej mody. Jest znakiem i pamiątką dramatycznych przeżyć, które stały się jego udziałem. Jako jeden z przywódców opozycji antyrosyjskiej w czasie obrad sejmu w 1767 roku został porwany przez posła rosyjskiego Nikołaja Repnina, wywieziony z kraju i uwięziony w Kałudze. Był więc – obok biskupa krakowskiego Kajetana Sołtyka i biskupa kijowskiego Józefa Załuskiego – jednym z pierwszych polskich zesłańców. Powrócił do kraju w roku 1773 i nadal angażował się w życie polityczne. Rzewuski położył też zasługi dla kultury. Jako pisarz przyczynił się do popularyzacji kultury francuskiej w Rzeczypospolitej, w swojej rezydencji w Podhorcach (obecnie Ukraina) urządził jedną z najświetniejszych w Europie scen prywatnych. Wystawiano na niej sztuki autorów klasycznych.
Widoczny w tle obrazu napis „[…] kasztelan Krakowski Hetman Wielki koronny” jest wyraźną wskazówką co do czasu powstania portretu – nie wcześniej niż w 1778 roku – bo wtedy został Rzewuski kasztelanem krakowskim. Nie jest znane nazwisko autora, podobnie jak w większości portretów zwanych sarmackimi, do których grona obraz się zalicza. Już od XVI wieku Polskę zwano Sarmacją, a ideologia wywodząca pochodzenie Polaków od starożytnego ludu znalazła żywe odbicie w stylu życia, obyczajach, stroju i sztuce. Jej wpływ trwał jeszcze długo w wieku XVIII, bo szlachta chętnie uznawała się za potomków walecznych Sarmatów, jako że cnoty rycerskie były w cenie z uwagi na nieustanne zagrożenie zewnętrzne i liczne wojny.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 90 cm, szerokość: 62 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 108 cm, szerokość: 77 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1651 — 1700
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.