Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Elegantki i eleganci
Portret jest zredukowaną do popiersia repliką wizerunku Władysława IV w całej postaci powstałego w czasie pobytu króla na dworze cesarza Ferdynanda III w 1638 roku. Inne zachowane egzemplarze znajdują się w zbiorach wiedeńskich i monachijskich oraz szwedzkich. Powstał zapewne niedługo po ślubie monarchy z Cecylią Renatą, córką cesarza Ferdynanda II i Marii Anny z Wittelsbachów, zawartym w 1637 r. Obraz stanowi pendant do portretu Cecylii Renaty w całej postaci, który zaginął podczas II wojny światowej (por. Wil. 1144).
Wilanowski konterfekt przedstawia Władysława IV w owalu na tle ciemnego nieba jako mężczyznę w średnim wieku o werystycznie ukazanej twarzy pooranej zmarszczkami. Król nosi wielką perukę (która zapewne miała za zadanie odciągać uwagę od nadmiernej już tuszy), z wąsami i krótką bródką. Ubrany jest w ciemny szwedzki kabat (pourpoint) uszyty z czarnego aksamitu zapinany na skromne pasmanteryjne guziki, na ramiona narzucił galową pelerynę lamowaną czarnym galonem i koronką. Uwagę zwracają koronkowe ozdoby – wykładany kołnierz, żabot oraz mankiety. Wykończono je misterną koronką, która powtarza ulubiony przez monarchę w latach 30. XVII w. wzór: motyw palmety skomponowany z owocem pękatego granatu i stanowi zapewne przykład rękodzieła weneckiego. Monarcha prawą rękę przytrzymuje zwisający na piersi na złotym łańcuszku order Złotego Runa. Na lewej piersi przypięta biało-amarantowo kokardka z broszą o dużej perłowej gruszce. Wyczuwalna w portrecie stylizacja à la negligence połączona z pewną nonszalancją postawy samego modela idealnie wpisują się w tendencje epoki.
Pośród domniemanych autorów obrazu wymieniany był Tomasso Dolabella i Peeter Dankers de Rij. Ostatecznie portret przypisany został Fransowi Luyckxowi (Luyckx vel Leux alias von Luxenstein). Urodził się on w 1604 roku w Antwerpii, zmarł zaś 64 lata później w Wiedniu. Był uczniem Remakela Siny, a w 1620 roku został mistrzem w antwerpskiej gildii, gdzie prawdopodobnie zetknął się z Rubensem. Krótko działał w Rzymie, po czym od 1638 roku występował już jako malarz nadworny w Pradze i Wiedniu.
Obraz wilanowski prawdopodobnie pochodzi ze zbiorów Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej (Inwentarz 1781), następnie w kolekcji Stanisława Kostki Potockiego (wiązany z zapisem w Spisie 1821).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 106,0 cm, szerokość: 86,0; w ramie: 127,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna