Patera
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Orient
Metalowy talerz z laki w kształcie kwiatu o sześciu płatkach, ostro zakończonych w centralnej części. Pokryty ciemnoczerwoną laką rzeźbioną, tak zwaną t’i hung. Motywy dekoracyjne nawiązują do pojęcia Wysp Szczęśliwych – mityczne miejsce zamieszkania tak zwanych Nieśmiertelnych. Na dnie pałacowa architektura, mosty, pawilony, tarasy nad wodą oraz postacie Nieśmiertelnych – taoistycznych bóstw. Na otoku stylizowane fale, skały. Brzeg ujęty w mosiądz. Pod spodem, na otoku symbole tak zwanych „bezcennych przedmiotów”. Dno od spodu pokryte czarną, gładką laką z rytami i zapuszczonymi czerwoną farbą owocami granatu, brzoskwini, gruszki i tzw „ręki Buddy” (citrus medica). Jako gatunek typowy dla chińskiej przyrody, szybko nabrały religijnego znaczenia, a buddyści dostrzegli w nich kształt ręki złożonej do modlitwy. Te niezwykłe cytrusy są cenioną ozdobą i ofiarą składaną w buddyjskich świątyniach po dzień dzisiejszy. Pośrodku ryta sygnatura: Ta ch’ing ch’ien Lung nien hao.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
orient
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
metal, laka
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVII/XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna