
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Na obrazie Adama Willaertsa widzimy statki żaglowe, które nie mogą zacumować w porcie z powodu sztormu. Nierówną walkę z żywiołem toczą żeglarze i pasażerowie – na lądzie czwórka osób wyczekuje rozbitków. Świadomość śmiertelnego zagrożenia maluje się w gestach i postawach zarówno tych, którzy pozostali na statkach, jak i tych, którzy zbliżają się do skalistego brzegu na łodzi-szalupie. Wyobrażenie katastrofy pozwoliło maryniście namalować niepowtarzalny obraz, w którym zacierają się granice tego, co płynne i suche, jasne i ciemne. Widoczna jest duża wrażliwość nie tyle na barwę (dominuje srebrzysto-szara tonacja), co na kontrast walorowy, którego perturbacje zanotował z dużym powodzeniem. Pięknie oddał przebłyski słońca, które rozjaśniają spienioną toń wody na pierwszym planie. Dalsze rejony – szczególnie po lewej stronie – giną pod zasnutym chmurami niebem.
Miotane żywiołem statki to obraz niespokojnych kolei życia ludzkiego. Losy człowiecze wielekroć porównywano do żeglowania, znaczonego niebezpieczeństwem, wiecznym napięciem – koniecznością unikania raf i mielizn. Wytchnienie zdarza się rzadko i na krótko – tak, jak czas po w bezpiecznym porcie. Jednak warto podejmować wysiłki – na wytrwałych czeka wieczna nagroda, port docelowy u kresu wędrówki – niebo.
Autor obrazu, Adam Willaerts (czasami Willarts, Willers), urodził się w Londynie w rodzinie flamandzkiej. Jego rodzice uciekli z Antwerpii z powodów religijnych. Do 1585 roku rodzina mieszkała w Lejdzie. Od 1597 roku aż do śmierci Adam mieszkał i pracował w Utrechcie. Został członkiem Utrechckiej Gildii św. Łukasza w 1611 r., a następnie jej dziekanem w 1620 r. Jego synowie Cornelis, Abraham i Izaak poszli w ślady ojca i także parali się malarstwem.
Mariny były ulubionym tematem malarzy holenderskich ery Złotego Wieku. Willaerts nie był tu wyjątkiem. Zasłynął jako malarz rzek i kanałów, pejzaży nadmorskich, targów rybnych i scen rodzajowych. Malował także sceny bitew morskich.
Dominika Walawender-Musz
Zasłynął jako malarz rzeźb rzecznych i kanałowych, pejzaży nadmorskich, targów rybnych, procesji i scen rodzajowych. Malował także wioski i sceny bitew morskich.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49,0 cm, szerokość: 74,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.