treść serwisu

Dama przy toalecie - portret

Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy

Nota popularyzatorska

Dopiero gdy ogarniemy całość tej kompozycji, jesteśmy gotowi do odczytania znaczenia wszystkich jej drobnych elementów składowych. Na pewno scena rozgrywa się o poranku, gdyż główna jej bohaterka – dama – jest jeszcze w szlafroku. Sprawia ona wrażenie, jakby portretujący uchwycił ją w momencie chwilowego oderwania od monotonii czynności higieniczno-kosmetycznych. Gdy spojrzeć wnikliwiej, być może domyślimy się powodu tego rozproszenia, wybicia z codziennej rutyny znającej swe powinności patrycjuszki holenderskiej – wyjaśnieniem może być postać ubranego w czerwony płaszcz, z fryzurą a la lion mężczyzny opartego o zaplecek krzesła. Całkiem prawdopodobne, że jest on zalotnikiem, od którego pochodzą kwiaty przytrzymywane przez małego Murzynka w liberii i turbanie. Wydaje się szeptać jej do ucha słowa, których każdy rad słuchać. Rozanielona kobieta pieszcząc dłońmi płatki kwiatów, spoglądając w lustro zdaje się oddawać marzeniom. Na toaletce – obok porozrzucanej biżuterii - papuga, zaś na oknie częściowo przysłoniętym czerwoną zasłoną – szczekający piesek. W tle za kolumnadą rozciąga się widok ogród. Kompozycja jest przemyślana, rysunek poprawny jednak brak swobody pędzla nie sprzyja powstaniu arcydzieła.

Przedstawienie, do złudzenia obyczajowe, niepozbawione jest znaczeń symbolicznych. Na szczególną uwagę zasługuje tu wywodzący się od Rembrandta motyw niszy z kotarą – symbolizuje ona grę z widzem, przenikanie świata przedstawionego i przestrzeni obrazowej, odnosi również do kontekstu barokowej teatralności. Czynności higieniczne symbolizują czystość, także w znaczeniu moralnym. Piesek zaś to od wieków znane uosobienie wierności. Obecność papugi i biżuterii może być przestrogą przed popadnięciem w pychę, zbytnie samozadowolenie. Przepastne pokłady znaczeń niesie ze sobą lustro – od wieków uważane za przedmiot magiczny, łącznik z innym wymiarem czy kraina śmierci. Stanowi też symbol prawdy, jasności i czystości serca ludzkiego. Sztuka wróżenia z powierzchni lustra znana była od czasów starożytnych, a jej prawdziwy rozkwit przypadał na czasy renesansu – wierzono, że uparcie wpatrując się w zwierciadło, zobaczyć można zarówno przyszłość, jak i przeszłość, a nawet wydarzenia aktualne, oddalone w przestrzeni. Ciekawe, jakiej odpowiedzi szuka w nim portretowana.

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

szkoła holenderska

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 40,0 cm, szerokość: 32,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Holandia

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1604

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd