treść serwisu

Malarstwo portretowe (XVII – początek XX wieku) Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
S/G/93/ML - Portret mężczyzny w mundurze, profilem w lewo. 
sygn. p.d.: ZW 928.

Szkic. Żandarm

Waśniewski, Zenon

1928

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/2662/ML - Portret mężczyzny en trois quatrs w lewo. Twarz szczupła. Krótkie włosy tworzące duże zakola. Ucho przylegające do głowy. Oczy skierowane na widza, nos prosty, wąskie usta. Tło neutralne. Praca utrzymana w konwencji realistycznej, rysowna delikatną, wijącą się i falującą kreską. Niektóre partie wydobyte przez punktowanie.
sygn.p. na wys. karku : J Got

Portret mężczyzny

Gotard, Jan

1936

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret Marii Pareńskiej. Na neutralnym tle kartonu popiersie młodej kobiety usytuowane po prawej stronie kompozycji. Ukazana profilem w lewo, głowa lekko pochylona na bok. Twarz o łagodnych, regularnych rysach. Oczy niebieskie o ciężkich, opadających powiekach, regularne łuki brwiowe, pełne, jasnoczerwone usta. Włosy ciemne, podkreślone pasmami czerni, zaczesane do tyłu i ściągnięte nad karkiem szeroką kokardą. Twarz modelowana delikatnymi, roztartymi plamami szarości na tle rozbielonej żółcieni. Kształt wydobyty subtelną, miękką linią konturu. Ubrana w szarą suknię, pokrytą prześwitami błękitu, pokrytą czarnymi geometrycznymi i roślinnymi wzorami.

Portret Marii Pareńskiej

Wyspiański, Stanisław

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/801/ML - Portret bliżej nieokreślonego mężczyzny w owalu. Ujęty w popiersiu, 3/4 w prawo. Twarz 
pociągła o wysokim czole, duże, wypukłe oczy, wydatny, lekko

Portret Fürst und Kupferberg, Karl Joseph Maximilian Freiherr (?)

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

W owalu na prostokątnym tle półpostać lekko w prawo, głowa 3/4 w lewo. Prawa ręka wsparta na rękojeści szabli/pałaszu(?). Lewa ręka silnie oświetlona, założona na prawą. Ubrany w rozpięty u góry mundur z czasów kościuszkowskich; z gwiazdą Orderu Orła Białego nadanego 1787, z wiszącą przez plecy szablą na rzemieniu. W tle mur i łuna pożaru.

Portret księcia Józefa Poniatowskiego

Artaria und Compagnie

1790 — 1799

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/7253/ML - Portret mężczyzny ukazanego na wprost w półpostaci. Sywetka zasłonięta trzymaną przez sportretowanego artystę tekturę/podłoże malarskie(?) Charakterystyczne dla postaci bujne włosy, zmarszczone brwi i wąsy. Mężczyzna ubrany w brązowy garnitur i białą koszulę, widoczny fragment krawata. Postać malowana szerokimi, ekspresyjnymi plamami barwnymi. Tło jednolite w kolorze niebieskim.

Autoportret

Waśniewski, Zenon

1927

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6812/ML - Popiersie mężczyzny w stroju z okresu biedermeieru na ciemnozielonym tle. Mężczyzna ukazany 3/4 z lewej strony. Twarz owalna, czoło wysokie, oczy małe niebieskie, wzrok skierowany przed siebie, nos prosty, usta małe, zamknięte. Wąsy krótkie, jasnobrązowe. Pod dolną wargą, pośrodku, kozia bródka. Czoło, policzki, grzbiet nosa i broda mocno rozświetlone. Włosy krótkie, ciemne, zaczesane do tyłu. Widoczny lewy płatek ucha. Szyja krótka. Ubrany w białą koszulę z zieloną, wąską kokardką, ciemnobrązową kamizelkę z widocznymi dwoma guzikami, nad jednym ozdobna szpilka oraz marynarkę w tym samym kolorze co kamizelka.

Portret powstańca z 1863 r. Edwarda Żmigrodzkiego (1842-1919)

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/5164/ML - Portret mężczyzny w owalnej, profilowanej ramie, na tle prostokątnej płyciny, 
w popiersiu, 3/4 w prawo. Twarz o wyrazistych rysach, głęboko osadzonych 
dużych oczach. Brwi ściągnięte, nos dość duży, lekko orli. Nad górną wargą sumiaste wąsy. Ubrany w żupan z obszernym futrzanym kołnierzem, spięty pod szyją zaponą. Na głowie czapka z wpiętą broszą z klejnotów z kitą. U dołu owalu kartusz z herbami: Orłem, Pogonią i Trzema Zębami Batorych pośrodku, po jego bokach gałązki dębu i lauru.
Pod portretem napis l.: STEFAN BATORY. K: P:, p.: STEFANUS BATHOREUS
ur: 1533 - obrany Królem 1575 - um. 1586 - pochowany w Krakowie
poniżej faksymile autografu. 
sygn.: podług Baciarellego J. F. Piwarski 1857

Stefan Batory

Bacciarelli, Marcello

1857

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4405/ML - Portret młodej wieśniaczki. Ukazana en face. Postać ucięta na wysokości bioder. Twarz o melancholijnym wyrazie, miękko modelowane, regularne rysy. Duże oczy, wzrok skierowany w prawo, jasna karnacja, lekko zaróżowione policzki. Na czole biała przepaska, głowa okryta zawiązaną wokół szyi chustką w kolorze przytłumionej czerwieni z niebiesko - zielonym wzorem. Ubrana w obszerne ciemnobrązowe palto. Dziewczyna trzyma przed sobą dzban o zielono-brązowym brzuścu. U góry, w tle po lewej niewyraźne zarysy chaty, po prawej wiejska kapliczka przydrożna i sylwetka przechodzącej kobiety. Przedstawienie modelowane przez 
zagęszczenie miękko roztartych kresek. Kształty podkreślone delikatnym, czarnym konturem.

Dziewczyna z dzbanem

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4587/ML - Portret mężczyzny siedzącego na krześle, w ujęciu do wysokości pasa, 3/4 w prawo. Pociągła twarz, wysokie, łysiejące czoło,włosy krókie, jasne. Duże oczy, wzrok skierowany w prawo, lekko orli nos. Ciemne wąsy i krótka, nie sięgająca policzków broda. Ubrany w jasną koszulę ze stojącym kołnierzykiem, pod szyją krawat. Spod marynarki widoczna kamizelka. Po prawej stronie postaci szkic obrazu przedstawiajacego  postać w kapeluszu.
Przedstawienie określone kreską w kolorze sepii, rysunek staranniejszy w partiach głowy i ramion, w pozostałych - szkicowy. 
sygn. p.d.: LWyczół

Portret Jacka Malczewskiego

Wyczółkowski, Leon

1900 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4369/ML - Postać księdza. Usytuowany na osi, 3/4 w lewo. Sylwetka krępa, twarz okrągła, krótkie włosy, okulary (?). Ubrany w uroczysty strój złożony z kilkuwarstwowej kapy, pod nią nałożona na sutannę komża z ozdobnie wykończonym dołem. Przy zapięciu kapy przewleczony długi sznur zwisający swobodnie z przodu. Na nim zawieszone cztery kadzielnice (?), chwosty (?). Ręce  zgięte w łokciach, dłonie podtrzymują sznur. Rysunek prowadzony miękką, swobodną kreską.
sygn. i dat. p.d.: Józef Mehoffer Fribourg S. Nicolas 1918

Ksiądz

Mehoffer, Józef

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1272/ML - Portret chłopca w ujęciu do ramion, 3/4 w lewo, głowa lekko pochylona, twarz o miękkich rysach. Duże błękitne oczy, prosty wąski nos, wydatne, karminowe usta. Włosy brązowe z refleksami ugrów, krótkie, lekko falujące, z zasłaiającą czoło grzywką. Przedstawienie prowadzone swobodnymi, rozmytymi plamami kolorów.

Studium głowy chłopca

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1900 — 1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1271/ML - Postać młodego chłopaca w ujęciu całopostaciowym. Głowa ujęta w profilu, tułów skierowany 3/4 na prawo. Twarz lekko pochylona, ciemne, krótko ostrzyżone włosy. W lewej, ugiętej w łokciu ręce trzyma oparte o policzek skrzypce, w prawej uniesiony ku górze smyczek. Lewa noga wysunięta do przodu.  Ubrany w luźną białą koszulę ze stójką i szerokie, sięgające do połowy łydki spodnie. Stopy bose. Postać rysowana miękką kreską, podkreślona konturem.

Grajek wiejski

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1900 — 1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1270/ML - Postać młodego chłopca. Ujęty całopostaciowo, w pozycji klęczącej, profilem na prawo. Prawa noga ugięta w kolanie, stopa oparta palcami o zaznaczone kreską podłoże. Tułów pochylony ,
głowa spoczywa na lewym przedramieniu, opartym na bliżej nieokreślonym, zarysowanym z tyłu meblu. W prawej ręce trzyma skrzypce z pękniętą struną.  Ubrany w luźną koszulę i sięgające łydki spodnie.

Do śmierci młodzieńca

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/962/ML - Karykatura - portret aktorki Pauliny Wojnowskiej. Ujęta całopostaciowo, głowa en face, tułów 3/4 w prawo. Ubrana w długi płaszcz, który podtrzymuje prawą dłonią, w lewej parasol. Na głowie kapelusz, pod szyją mucha.

Paulina Wojnowska. Teka Melpomeny

Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego

1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1475/ML - Portret kobiety. Portretowana ujęta w centrum przedstawienia w pozycji siedzącej, en trois qarts w lewo, do wysokości kolan. Głowa lekko uniesiona do góry, włosy zaczesane do tyłu. Twarz o regularnych, dość wyrazistych rysach, modelowana światłocieniowo. Ubrana w jasną bluzkę z kołnierzykiem pod szyją. Lewa ręka ugięta w łokciu i ułożona na oparciu krzesła. Tło modelowane plamami w tonacji brązu.

Portret żony artysty Luizy Comello

Fałat, Julian

1893

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1715/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca dziewczynę i starca w otoczeniu  jesiennego krajobrazu. Starzec przedstawiony na tle pnia drzewa, w pozycji siedzącej, ujęty do wysokości kolan, 3/4 w prawo. Głowa pochylona do przodu, siwe włosy i broda. Twarz pokryta siecią zmarszczek, wychudzona, o zapadniętych policzkach. Ubrany w brązowy płaszcz, dłonie złożone, wsparte o laskę. Obok niego dziewczyna, prawym ramieniem oparta o  drzewo. Stojąca, głowa 3/4, lekko pochylona w prawo, tułów en face. Twarz o łagodnych rysach, wzrok skierowany ku górze, drobne wąskie usta. Na twarzy wyraz smutku. Ubrana w luźną, brązową sukmanę, na głowie związana z tyłu karminowa chustka z akcentami zieleni, błękitu i żółcieni na rogach. W tle zarysy bezlistnych drzew.
sygn. p.d.: T. axentowicz

Starzec i dziewczyna

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1692/ML - Portret starszego mężczyzny w popiersiu, nieznacznie na lewo. Twarz  o wyrazistych rysach, poznaczona głębokimi bruzdami. Krótkie siwe włosy zaczesane na lewy bok. Niskie czoło, 
głęboko osadzone oczy o ciężkich powiekach, wystające kości policzkowe. Usta ukryte pod sumiastymi wąsami, wydatny, zaokrąglony podbródek. Ubrany w kurtkę z zaokrąglonym 
kołnierzem. Malowany szeroką plamą, dominują ugry i brązy. Twarz, włosy i zarost rozświetlone rozbielonym błękitem. W tle błękit rozmyty.
sygn. p.d.: WB (monogram wiązany) 1900

Portret powstańca z 1863 r.

Barwicki, Władysław

1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1685/ML - Portret dziewczynki. Ujęta do wysokości pasa, 3/4 w lewo. Twarz pociągła, trójkątna. Oczy duże z regularnymi łukami brwiowymi, prosty nos. Usta wąskie, o falistej linii. Włosy sięgające ramion, z zakrywającą czoło grzywką, podkręcone na dole, z prawej pasmo związane wstążką. Ubrana w zapinaną na guziki sukienkę z półokrągłym, haftowanym karczkiem. Pod szyją kokarda w formie muszki i sięgające piersi korale. Całość prowadzona delikatną kreską, miejscami wzmocniony kontur.
sygn. l.g.: Jan Rembowski 1919

Główka dziewczynki

Rembowski, Jan

1919

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1667/ML - Popiersie starej kobiety, 3/4 w lewo. Twarz o melancholijnym wyrazie z wyostrzonymi wiekiem rysami. Duże, głęboko osadzone oczy, długi, wydatny nos, pełne wydobyte bruzdami policzki. Zapadnięte, wąskie, zaciśnięte usta. U nasady nosa i wokół ust głębokie zmarszczki. Siwe           włosy gładko ściągnięte do tylu, z prawej luźny, długi kosmyk. Ubrana w białą bluzkę z                  kołnierzykiem. Przedstawienie operuje szerokimi, roztartymi plamami w odcieniach szarości.      Miękki modelunek światłocieniowy wydobywa rysy twarzy. Prawa strona zacieniona, lewa, partia włosów i ubrania częściowo wtopione w białe tło.
Sygn. p.d.: Jan GOTARD 1936r

Portret Janklowej

Gotard, Jan

1936

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 127 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd